Soms zegt men "georven" in plaats van geërfd. Is dit gerelateerd aan een bepaalde streek of dialect?

10 jaar geleden
in: Taal
20.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo heb ik al veel truien gebrejen.........

Het beste antwoord

Erfde - geërfd is de normale vervoeging van erven. Sommige woordenboeken noemen ook de sterke vervoeging orf - georven. Volgens de grote Van Dale is dat "in de volkstaal, bekakt en schertsend". Georven staat niet in het Groene Boekje, omdat het geen Standaardnederlands is. Maar in sommige dialecten is georven wél de gewone vorm. Onder andere in het Zaans, maar er zijn meer streken. Het is dus niet aan een specifiek dialect gerelateerd.

Er zijn meer werkwoorden waarvan het voltooid deelwoord een niet-neutrale variant heeft. Zulke vormen komen bijvoorbeeld uit streektaal (gehongen, gerokken) of zijn voor de grap verzonnen (opgebolen, gesnopen): ze leveren een komisch effect op. Het gaat vrijwel altijd om het voltooid deelwoord. De onvoltooid verleden tijd van die niet-neutrale vormen wordt bij de meeste van deze werkwoorden zelden gebruikt.
Amadea
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord maar verwijderd, omdat het jouwe veel beter is. Een plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
opgebolen=opgebold?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah ik zie het al in de link.
Amadea
10 jaar geleden
Nee, een belletje gepleegd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weer wat geloord!