Wat is de letterlijke betekenis van simp?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
63.6K
Pieterke
3 jaar geleden
Bedoel je het Engelse woord simp? Dat betekent sul, oen, dom persoon.
Amadea
3 jaar geleden
In het Nederlands bestaat dat woord niet. In het Engels is het straattaal en staat het voor een hielenlikker: een persoon die alles doet en zegt alleen om in de goede gunst van een ander te komen. Het gaat dan met name om een jonge man die wanhopig op zoek is naar een dame.

Antwoorden (4)

Simp staat voor model.
Als je iemand een simp noemt vind je diegene eigenlijk heel knap!

www.betekenis-definitie.nl › Simp
Er zijn nog zeker 5 andere betekenissen.

Bijv. # Als je een vrouw/meisje leuk vindt en er alles aan doet om haar te krijgen.
en # Lief zijn tegen een meisje en er niets voor terug krijgen.
Toegevoegd op 17 juli 2020 20:58: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
De eerste uitleg klopt niet. Iedereen kan op die site een betekenis achterlaten. De score geeft een indicatie of het klopt.
Ongeacht dat er 3x maal (de eerste 3) een vrij correcte uitleg wordt gegeven pak je een uitleg die 29x keer gemind is ten op zichte van 5z geplust..
Als je daarnaast zoekt op internet naar simp en model krijg ik geen hits, ja ik krijg wel iets, maar dat heeft niks met een model te maken als in iemand die modellenwerk doet.
Oude letterlijke betekenis.

"Simpleton"
Het is een verkorting van het woord simpleton, wat onnozel of simpel persoon betekent.
https://en.wiktionary.org/wiki/simp (zie 1. en etymologie)

Huidige internetbetekenis

Echter vandaag de dag wordt het vaker gebruikt voor jongens/mannen die er alles aan doen om de aandacht te krijgen van een meisje/vrouw, en dan vooral door al haar gedrag goed te keuren en aan al haar eisen te voldoen, terwijl de dame in kwestie vaak niet eens geïnteresseerd is in die jongen (behalve dan voor de voordelen die het geeft).
De term wordt vooral gebruikt bij meiden die live-streamen op kanalen als Twitch. De jongens die dan aan haar kanaal doneren en al haar gedrag recht praten worden "simps" genoemd, of doen aan "simping".
===
In deze betekenis slaat simp waarschijnlijk terug op het woord sympathiek(sympathetic). De jonge in kwestie is als het ware sympathiek naar het meisje/de dame in kwestie toe.
De historie van deze betekenis zou al uit een rapnummer uit 1985 komen.
https://www.nytimes.com/2020/07/07/style/simp-history-slang.html

Het zou zelfs even symp geweest zijn.
https://knowyourmeme.com/memes/simp
3 jaar geleden
Simp is dat je een zwakte hebt voor iemand en diegene niet wilt kwijtraken en dat je diegene heeeel leuk vind
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
flirter letterlijk