Fout spatiegebruik is één van de grootste recente 'ergernissen' in het Nederlands- OOK op GV zien we af en toe sterke staaltjes . Onze taal leent zich geweldig voor het aan elkaar plakken van allerlei woorden, maar de laatste jaren lijkt het wel alsof mensen meer en meer de behoefte krijgen woorden (op zijn engels) uit elkaar te trekken.

Dat levert niet alleen soms half onleesbare of onbegrijpelijke zinnen op, maar ook buitengewoon hilarische (zoals de befaamde cursus naakt schilderen of het invalide toilet.)

In dit geval is vakantie een toevoeging / uitbreiding / verduidelijking van het woord reis, dus is nergens een spatie voor nodig : vakantiereis. dus. Net als busreis, maar dan met meer letters.

Vreemd genoeg maken mensen met woorden als stoelpoot of deurbel die fout niet, maar gaan ze bij woorden met meer dan 5 letters ineens de mist in. Nergens voor nodig ; als het één ding , één woord is, moet je het ook gewoon als één woord schrijven. Dat maakt geschreven taal een stuk begrijpelijker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eén van de leukste vind ik nog die van die fietsenmaker :

Buiten band kopen, binnen band gratis.

Mooi dat je binnen geen gratis banden kreeg EN ze buiten helemaal niet kon kopen ; sukkel......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Engeland is het min of meer gebruikelijk om een spatie te gebruiken, denk aan woorden als beat music, look out, screen print. De laatste tijd zie je het hier in Nederland steeds meer dat er een spatie tussen staat, dit wordt dan ook de Engelse ziekte genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens Marleen. Grappig dat laatste :))
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rotomaori : ja, dat weet ik l in het Engels is het juist.
Maar Nederlands is geen Engels, en daar zit hem nou net de kneep. Engelse ziekte (met terechte spatie) is wel een goede benaming denk ik. Maar ik blijf het typisch vinden dat mensen het eigenlijk alleen met woorden van meer dan 5 letters (per deel) hebben. Niemand schrijft jaszak, speeltuin of wijsvinger verkeerd, (toch?). Waarom dan wel computer animatie, statie geld flessen of twee jarige planten ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem het de Engelse ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, zit ik even niet op te letten ;p

Andere antwoorden (2)

vakantiereis, en dan ook nog zonder hoofdletter behalve als je er een zin mee begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vakantiereis. Kijk eens op http://www.spatiegebruik.nl/ Op deze site tal van voorbeelden in het dagelijks leven hoe het niet moet!