Wat is de betekenis van 'vergroving' ?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het staat niet in de van Dale..
Vond ik een beetje raar..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (4)

grover worden...(oftewel: meer grof)

dus je minder zorgvuldig en genuanceerd uitdrukken, en minder/geen rekening houden met de gevoelens van de ontvanger van jouw uitgezonden boodschap.

meer als een soort menselijke stoomwals over een ander heenwalsen.

je grof uitdrukken : een meisje wordt een kip, iets wat niet fijn is wordt kut, het weer is niet slecht maar shit, enz enz.

helaas een toenemend verschijnsel, en het steekt aan : als je het maar vaak genoeg hoort, ga je het 'gewoon' vinden om je hoofdzakelijk dmv. krachttermen uit te drukken, en je ongenoegen op verbaal agressieve wijze te uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat de vragensteller om het woord vergroving. Het staat niet Van Dale, dus er moet een ander woord zijn van voordat vergroving werd uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ervóór werd gesproken van de 'verharding' van de maatschappij, maar sinds er in kamerdebatten met de botte bijl geruziet wordt, en woorden als 'kopvodden' geïntroduceerd worden, is 'vergroving' toegepast om aan te geven, dat je dus blijkbaar grof in de mond mag/moet/kan zijn, om je standpunt over te dragen. Dit is alles nog redelijk recent, dus het zal ongetwijfeld binnenkort opgenomen worden. Dat is nl. een bijkomstigheid : je kunt dit niet meer terugdraaien...je standpunt verdedigen zónder krachttermen, als iedereen om je heen dat wél doet, komt dan 'zwak uitgedrukt' over - je wordt dan het braafste kind uit de klas, en niet meer helemaal serieus genomen....
Het woord vergroving bestaat officieel niet. Heeft dus ook geen officiële betekenis.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Grof worden.
Groffer dan voorheen.
Grof is fors, ruw, onbeschaafd.
[Ook wel: buitengewoon groot of veel, in de zin van grof geld verdienen. ]

Het grove taalgebruik is nog grover taalgebruik geworden.
Dus heeft iemand de term "vergroving" bedacht.

Zal over een poosje wel in de Van Dale komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt, maar het hele werkwoord 'vergroven'
staat er wel in.

Vergroven betekent: grof of grover maken of worden.
Vergroving is het grover (minder verfijnd) worden.