Wat schrijft sneller als je de talen kent, een stuk tekst in chinees of nederland/engels?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Als je gevraagd had wat er sneller leest dan wist ik het antwoord wel: dat maakt niet uit: http://persquaremile.com/2011/12/21/which-reads-faster-chinese-or-english/

Als je dezelfde hoeveelheid ruimte hebt kun je veel meer zeggen in het chinees dan in het engels/nederlands maar wat schrijft er nu sneller? Ik ga voor het engels/nederlands omdat er minder verschillende tekens zijn, je aan elkaar kunt schrijven (bij het chinees moet je steeds je pen van het papier halen) en omdat je minder hoeft na te denken omdat er veel minder verschillende tekens zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Chinees tradationeel want dat zijn tekentjes in plaats van hele woorden te schrijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zegt niets. Graag wat bewijsvoering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee ik kan geen chinees dus ik ken zover ook niemand die bijde kunnen dus ik heb geen bewijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je geen antwoord geven. Een tekentje tekenen kost heel veel tijd.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt maar dat chinees net iets sneller zal zijn aangezien je per letter iets langer bezig bent maar ook minder letters hoeft te gebruiken. Vaak is een woord maar één teken maar wel een uitgebreid teken. Wij beschrijven iedere klank los dus moet je meer klanken schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas schrijf ik ook geen Chinees, dus ik moet maar beredeneren.
Chinees lijkt in het voordeel doordat (bijna) ieder woord maar 1 teken is. Maar juist doordat er zo véél tekens zijn, moet je zorgvuldiger zijn om te zorgen dat het niet allemaal op elkaar gaat lijken, denk ik zo.
Ik denk daarom dat het de schrijfsnelheid voor Chinees en een alfabetisch schrift elkaar niet veel ontlopen, maar dat je bij een alfabet meer 'bewegingsvrijheid' hebt om je letters slordiger maar toch nog onderscheidbaar te schrijven. Ik gok dus juist op een alfabet (en als bijziende met een slecht handschrift kan ik je vertellen dat ook contouren genoeg kunnen zijn voor woordherkenning...).

In het algemeen gesproken is een abjad dan nog korter (zeg maar alfabet, maar zonder klinkers), en een syllabeschrift met niet al teveel verschillende syllabes zou het ook heel hard kunnen gaan.

Hier nog een leuke bron met heel veel schriftsystemen: