Herdenkingstocht of herdenkings tocht?

Ik heb er heilig van overtuigd dat je juiste spelling herdenkingstocht is. Een vriend van mij zegt dat spellingstechnisch herdenkings tocht goed is.

Wie heeft gelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
SimonV
9 jaar geleden
Het is een samenstelling, dus inderdaad herdenkingstocht.
Een samenstelling is een combinatie van woorden die een eenheid vormt en aan elkaar wordt geschreven.
Zie
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/samenstelling
http://www.spatiegebruik.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen de anwezige koppel-s is een teken ervoor dat het één woord moet zijn. Er verschrijnen nooit koppeltekens bij woorden die uit elkaar worden geschreven. Trouwens, ik vind die regel niet zo best. Als woorden al te lang worden gebruik ik soms expres spaties of strepjes ook al is dat tegen de spellingsregels.
Cryofiel
9 jaar geleden
Als je schrijft "ze hielden een herdenkings tocht", staat er "ze hielden een herdenkings". Daarna komt een nieuw, los woord: "tocht". De zin wordt daarmee erg lastig leesbaar, het ritme gaat er als het ware uit. Je schrijft tenslotte ook niet "Piet rent over het voet bal veld".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je 'herdenkings tocht' of 'voet bal veld' schrijft ziet dat inderdaat er wat vreemd uit. Maar dat komt omdat je daar niet aan gewend bent, dat is de eenige reden. In het Engels doen ze het aaneenschrijven toch wat minder rigide. Het is b.v. 'football pich', en een hoop andere woorden die gewoon met een spatie worden geschreven, volgens mij beter leesbaar.

Het beste antwoord

Jij hebt gelijk. Het tocht niet om iets te herdenken, maar er wordt een route gelopen met een bepaald doel. Dus dat schrijf je gewoon aan elkaar. Jouw vriend plaatst er een onjuiste spatie tussen.
Amadea