Dat heet coulisse-effect.
(Ook wel geschreven als coulisseneffect en coulissenwerking.)
“Bomen (maar ook andere verticale elementen) langs een trambaan kunnen leiden tot beperking van het onderlinge zicht tussen de trambestuurder en overige verkeersdeelnemers, ook wel coulisse-effect genoemd. Voor kruisend verkeer wordt met name gedacht aan voetgangers (verscholen achter een boom) en fietsers; voor afslaand verkeer aan onderling zicht tussen auto en tram. Vanuit dit oogpunt zijn bomen langs de trambaan niet gewenst. Indien er toch sprake is van bomen langs een trambaan, dan dient rekening gehouden te worden met de zichteisen die zijn opgenomen in Bijlage 7: Tabel hart-op-hart afstand i.v.m. coulissenwerking”
Bron: https://www.fietsberaad.nl/CROWFietsberaad/media/Kennis/Bestanden/leidraad_cvc_2011.pdf , 6.14 Bomen en obstakels langs trambaan (pag. 31).
.
.
Als jij drie keer zo snel rijdt als een op een fietspad aan de overkant tegemoetkomende fietser, kan die geruime tijd achter één en dezelfde boom verborgen blijven indien die boom op ¼ van jullie onderlinge afstand staat.
.
“Het grootste verschil met een radar is dat de TrafficTube geen last heeft van valse detecties door reflecties. Ook missen er geen detecties door afscherming (coulisseneffect).”
https://traffic-tube.nl/toepassingsmogelijkheden/
Toegevoegd op 29 juni 2020 00:57: tekst
- Bronnen:
-
https://www.fietsberaad.nl/CROWFietsberaad...