Welk dialect is de volgende zin? Der eine goat, ne ender em kemme?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik denk Gronings. Maar Achterhoek kan ook.
Antoni
3 jaar geleden
@Erikkie, waar vond je deze tekst? Waarschijnlijk kan de schrijver van de zin het beste aangeven welk dialect deze zin is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni, zie mijn account.
Antoni
3 jaar geleden
Dank je, @JoanDArc!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"Die Semmeln sind ja vin gestern, ich wollte wel he vin heute".beschweert sich ein Gast auf der Alm.
Meint der Almwirt: "Nora miassen Sie holt Mergen kemmen"

Antwoorden (1)

Der eine goat, ne ender em kemme is een uit ęén van de tientallen zuid-tiroolse dialecten. - Zuid tyrool is het autonome Noordelijke gedeelte van Italië met de hoofdstad Bozen.
Het betekent: De ene gaat, en de andere komt
DDeze uitspraak komt uit het gebied Burgrafenamt met de hoofdstad Meran
Verschilt niet veel met de tongval waaraan je een bewoner uit de Vinschau herkent. (Uitspraak: Venskau). Het district waar de extreem bergsteiger Reinhold Messner woont (vlakbij waar ik zomers woon) Als wij samen spreken verstaan zelfs de Duitsers ons niet.
Toegevoegd op 09 mei 2020 08:26: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De tekst uit de vraag (Der eine goat, ne ender em kemme) staat op de profielpagina/expertises van JoanDArc. Dit roept vragen op....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja het was vorig jaar een komen en gaan in ons woonverblijf
SentWierda
3 jaar geleden
Dank. Maar... ik veronderstelde dat er een verband te leggen is met de volgende regel die begint met: 'Daar issie weer.'?