Is het: ik die eindelijk de stemming heeft gevonden of ik die eindelijk de stemming heb gevonden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Antoni
4 jaar geleden
Ik zou de zin compleet anders schrijven zodat ik deze constructie helemaal niet hoef te gebruiken. Het is geen lekker lopende zin.
Pieterke
4 jaar geleden
Ik vind dit een wonderlijke zin. Je kunt hem beter anders formuleren. De zin loopt nu inderdaad niet lekker.
Amadea
4 jaar geleden
Ik heb gevonden, niet ik heeft gevonden. Maar het is niet netjes om een zin met Ik te beginnen. Wat bedoel je met "de stemming"? Was je die kwijt, wist je niet meer dat de A 440 trillingen per seconde heeft?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk zelf heeft omdat die in de zin verwijst naar ik. De zin was oorspronkelijk: Ik die eindelijk de stemming gevonden heeft om aan schoolwerk te gaan: (en dan kwam er een stukje video dat ik het aan het doen was)
Amadea
4 jaar geleden
Oh, zit dat zo... Dan zou ik het formuleren als: Eindelijk heb ik inspiratie gekregen om met schoolwerk bezig te gaan.
paulus811
4 jaar geleden
Je vind een stemming niet, je komt erin. Dus: Ik die eindelijk in de stemming is gekomen om mijn huiswerk te doen. Inspiratie is weer wat anders. Eventueel zou je nog 'Eindelijk ben ik gemotiveerd' kunnen gebruiken, maar wat je nu voorstelt is krom.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eerst had ik mood ipv stemming maar mijn vriendinnen vonden dat lastig om te kijken of dit klopte omdat het Engels was
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Is dit Nederlands of Vlaams? In het nl. is het ik, die heb. De stemming vinden is geen Nederlandse uitdrukking.

Antwoorden (1)

Volgens mij moet het "heeft" zijn. Wat je zegt, is:
"Ik, die eindelijk de stemming heeft gevonden, ..."
Maar de tussenzin "...die eindelijk de stemming heeft gevonden..." heeft als onderwerp "die". En je zegt "Die heeft". Daarom is het dus "heeft".
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus, inderdaad.
Of de zin nu wel of niet lekker klinkt, als je gaat ontleden is ‘ik’ lijdend voorwerp.
Wie of wat heeft de stemming gevonden? Ik. Alleen als ‘ik’ het onderwerp was, was het: ik heb.
Nu is ‘die’ onderwerp, dus die heeft. Maar pas de zin idd aan. Dit is tenenkrommend Nederlands ;-)))))
Antoni
4 jaar geleden
@Simonsdochter, het is een heel rare (en daarom moeilijke) zin, maar 'ik' is naar mijn idee zeker geen lijdend voorwerp.