Waarom gebruikten ze vroeger in een bericht het woord STOP?

Was het in plaats van een . of zoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Omdat bij telegrammen per woord betaald werd was het zaak de tekst zo kort mogelijk te houden (telegramstijl). Leestekens als punten en komma’s werden als een extra woord gerekend en daarom weinig gebruikt.
Vaak wordt beweerd dat dit een reden was om het woord STOP te gebruiken in plaats van een punt. Maar ook voor het woord STOP moest betaald worden. Hoewel een tekst met het woord STOP erin door bijna iedereen wordt geassocieerd met een telegramtekst blijkt het in de praktijk niet vaak voor te komen. Er is een theorie dat STOP vooral gebruikt werd in militaire telegrammen om een zin duidelijk af te ronden en daarmee misverstanden te voorkomen.
Als telegrammen echter per telefoon werden overgebracht, werden leestekens natuurlijk volledig uitgesproken. STOP werd vooral in de Angelsaksische landen gebruikt voor de punt (period of full stop).
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat was in telegrammen alleen. Daar kennen ze geen leestekens, dus werd het woord stop gebruikt in plaats van de punt.
itsme
13 jaar geleden
Het heeft er volgens mij mee te maken, dat telegrammen overgeseind werden met morse. Morse waren combinaties van korte en langere pauzes tussen de 'punt' van het sein, en zo werden dus letters gevormd door combinaties van die pauzes.
Denk bijv. aan SOS : punt punt punt streep streep streep punt punt punt.
Om dus een zin als beëindigd te kunnen seinen, moest je 'stop' aangeven, anders werd het een rijstebrij...

Maar dit is m'n eigen idee, hoor, bijv. in Titanic zag je zo'n telegrafist bezig, die een noodboodschap over de ijsbergen door moest geven, maar die het belangrijker vond eerst de telegrammen van de (goed-betalende!!) gasten door te geven. Dat ging ook met korte en lange aanslagen met een soort hamertje op een aambeeldje.

Misschien zou je eens morse kunnen googlelen, en kijken, of je zo iets meer over 'stop' kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stop werd en over wordt nog steeds gebruikt bij radioverkeer.
Dit om aan te geven dat je klaar bent met je zinsdeel en dat de ander antwoord kan geven. Vroeger waren de verbindingen vaak van slechte kwaliteit en om misverstanden te voorkomen deed/doet men het op deze wijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat daar 'over' voor werd gebruikt.