Wat betekent ok, boomer?

Boomer is vandaag gekozen tot woord van het jaar 2019 door de Dikke Van Dale. Wat betekent dit woord?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
36.2K

Antwoorden (1)

'Ok, boomer' betekent eigenlijk: 'Stop eens met zeuren ouwe, we hebben het met je gehad.' Of: 'Ik kan het wel uitleggen of tegenspreken, maar je snapt het toch niet.'

Een 'boomer' is een babyboomer, iemand die geboren is tussen 1945 en 1955. In Europa en de VS was de vreugde over de bevrijding na de Tweede Wereldoorlog zo groot, dat er heel veel kinderen werden geboren. Er was sprake van een geboortegolf, een babyboom. Het babyboomtijdperk wordt ook wel eens doorgetrokken naar 1964.
Over babyboomers wordt gezegd dat ze opgroeiden in welvaart. Daarom zouden zij verantwoordelijk zijn voor de klimaatcrisis van nu. Het cliché is ook dat babyboomers vinden dat vroeger alles beter was. Juist de jeugd van tegenwoordig zou verwend zijn, niet volwassen willen worden (het Peter Pan-syndroom) en voor van alles - het klimaat of gelijkheid bijvoorbeeld - hysterisch de straat opgaan.

'Ok boomer' dook dit jaar op in verschillende TikTok-video's. Daarna lieten meer jongeren weten dat ze er genoeg van hebben dat hun zorgen over de toekomst niet serieus genomen worden. Shannon O'Connor (19) en Nina Kasman (18) ontwierpen daarom T-shirts, hoodies, waterflessen en posters met het statement.
SimonV
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Tussen 1945 en 1960 was erin nederland veel armoede dus opgroeien in welvaart kan ik niet zeggen. Na de jaren 70 kwam er wel meer welvaart.
Cryofiel
4 jaar geleden
Kenmerkend voor de babyboomers is dat de welvaart elk jaar toenam. Er was alleen maar vooruitgang. Hun hele leven lang hebben zij alleen maar groei van voorspoed en welvaart gekend. Nu is dat anders. Huidige 20ers hebben het slechter dan hun ouders toen die 20ers waren. Dat is ook de reden waarom de pensioengerechtigde en bijna-pensioengerechtigden zoveel moeite hebben met de pensioenproblematiek. Het eenvoudige feit dat ze wel eens *minder* zouden kunnen krijgen dan waarop ze hadden gerekend, in plaats van altijd maar meer, is voor hen volstrekt ongekend. Ik ken ze ook: mensen die op hun 57e met pensioen mochten. Ongekend (voor ons).
Vanzelfsprekend (voor hen dan...) gebaseerd op het eindloon. Ongekend (voor ons).
Natuurlijk kregen ze daarnaast een forse zak geld mee. Ongekend (voor ons).
Hun hypotheek is al lang afbetaald. Tja, wat wil je... zij konden op één modaal salaris een goed huis kopen. Ongekend (voor ons).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vooruitgang van na de tweede wereldoorlog tot in de jaren 70 is uitsluitend te danken aan de inzet van de ouders en later ook de babyboomers. De negatieve milieuaspecten waren te wijten aan de industrie, die totaal geen normen hanteerde wat betreft vervuiling en het ook alleen maar gooiden op de vooruitgang van de economie.
Dat de huidige jonge generatie verwend is? Ja heel erg. Ze menen alles te moeten kunnen en kunnen niet de tering naar de nering zetten; iets wat de babyboomers wél geleerd hebben.
Antoni
4 jaar geleden
De uitspraak werd toch vooral bekend door het gebruik ervan door de 25-jarige Nieuw-Zeelandse politica Chlöe Swarbrick in het parlement. Zie https://nos.nl/artikel/2309477-politica-nieuw-zeeland-snoert-oudere-collega-de-mond-oke-boomer.html.