Hoe noemt dat uiteinde van iets dat je kunt opblazen?

Dag,

Zou iemand weten hoe dat uiteinde van bv; een strandbal of zon opblaasbare dolfijn voor in het water noemt?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
3.8K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Geen idee of het officieel Nederlands is, maar wij noemen dat thuis "een tuutje".

Antwoorden (2)

Dat ie het ventiel(tje).
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
Bij de in de vraag genoemde strandbal of opblaasbare dolfijn is er sprake van een ventiel. Of minstens een verstevigde vulmond met een dop erop, en dat is daarmee ook een ventiel geworden, zoals bij een luchtbed. Je wil zulke dingen ook weer leeg kunnen laten lopen. En nog wat bij kunnen vullen. Bijvoorbeeld als je in een door de wind van het strand weggeblazen opblaas-zwaan je zonden ligt te overdenken.
Waar is jc als je hem nodig hebt?
Hier. Op GV!
+
Specifiek bij ballonnen (kijk maar eens op verschillende sites) kom je daarvoor het woord "tuutje" tegen. Maar dat staat niet in Van Dale.

De vraag dient zich nu aan of het deel van de ballon dat dient om 'm op te kunnen blazen ook "ventiel" heet. Denk het niet want het is geen los onderdeel en in een ventiel kun je geen knoop leggen. In een tuutje wel.
Computoon
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
Tuutje komt van ‘tuitje’ en dat komt wel voor in Van Dale.
Maar bij de in de vraag genoemde strandbal of opblaasbare dolfijn is er sprake van een ventiel. Of minstens een verstevigd tuitje met een dop erop. Je wil zulke dingen ook weer leeg kunnen laten lopen. En nog wat bij kunnen vullen. Dat werkt niet bij een dichtgeknoopt tuitje zoals bij een ballon.