Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het tegenovergestelde van een afkorting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goeie vraag! Ik ben nu ook enorm benieuwd. Ik denk dat dat woord vast wel bestaat (er bestaan echt woorden voor zowat alle soorten woorden waarvan je niet zou denken dat er een woord voor zou bestaan), maar ik heb het nog niet gevonden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een acrostichon ?
Daarbij wordt van elke letter van een woord een nieuw woord (of zelfs heel couplet van een lied of gedicht) gemaakt. Voorbeeld van een Acrostichon is het Wilhelmus (waarvan Willem van Nassov dan weer de 'afkorting' is).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat weet ik ook wel, maar er IS geen 'tegenovergestelde' van een afkorting, anders dan wellicht het hele woord. Dit is echter wel het totaal omgekeerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies waar ik naar zocht.

Andere antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een een vergroot woordje?? Een afkorting staat ervoor dat je een woordje afkort. Dus waarscheinlijk is de tegenstelling dat je het woordje groter maakt. Maarja, dat klinkt misschien wel leuk, maar een woord daarvoor bestaat nog helemaal niet. Dus ik zou denken dat er wel een tegenovergestelde voor is, maar dat daar geen woord voor is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EI EI EI. WAARSCHIJNLIJK!
Een preek van twee uur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevoeging of uitgebreid denk ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitbreiding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verlenging
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
letterlijk gezien is het een bijvollepond/. bij is het tegen over gestelde van af en volle pond is het tegen over gestelde van korting.
maar in principe is er geen echt tegen over gesteld woord voor een afkorting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verlenging? Vergroting? Vergrootwoord? Lange vorm?
Uitbreiding? Onafgekorte versie van? Voluit geschreven versie van?
Ik heb me rot gezocht, want ik wilde echt deze vraag kunnen beantwoorden, maar ik kan echt geen antoniem voor afkorting vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding