Wat betekend: Blijkens borderel 'ziekelijk'?

Ik doe onderzoek naar mijn familie die als slaaf hebben moeten werken. Nou staat er bij een van mijn voorouders bij de opmerkingen: Blijkens borderel 'ziekelijk'
wat betekend borderel ziekelijk?
Als beroep kookte zij voor de zieken. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Lijkt me persoonlijk wel raar om het woord "ziekelijk" daaraan te geven, maar misschien is dit correct?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
3.4K
LeonardN
4 jaar geleden
Is je bekend uit welk jaartal dat gegeven komt?

Antwoorden (3)

Een borderel is een juridische term voor brief, lijst, staat of overzicht.
Kan diverse betekenissen hebben: lijst van vorderingen die iemand heeft opgemaakt omdat hij die vorderingen heeft verpand aan bijvoorbeeld een bank; brief waarin staat hoe bijvoorbeeld moet worden omgegaan met afgeleverde waardepapieren of handelsdocumenten en waarin betalingsinstructies voorkomen.

Blijkbaar is daarin genoteerd "ziekelijk" naast de naam van je voorouder.
4 jaar geleden
Borderel betekent in dit geval: het bewijs van vrijlating van een slaaf. De reden dat deze voorouder was vrijgelaten is kennelijk dat diens gezondheid niet zo goed was.
Toegevoegd op 03 september 2019 23:19: bron
Amadea
4 jaar geleden
Volgens de lijst ziekelijk.

Borderel is een lijst.
Er is een grote kans dat dit een gegeven is van de vele lijsten die gemaakt moesten worden in 1862/1863, door de slaveneigenaren toen in de kolonies de slavernij werd afgeschaft.
Op die lijsten werden een aantal dingen opgeschreven.Naam, beroep, religie. Wellicht dat er ook in sommige gevallen aan werd gegeven hoe een persoon er lichamelijk aan toe was.

https://www.surinamistiek.nl/emancipatie/
==
De ‘Wet op de Opheffing van de Slavernij’ van 8 augustus 1862 bepaalde dat binnen dertig dagen na afkondiging van de wet in de kolonie de slaveneigenaren borderellen (lijsten) moesten invullen met de namen van de slaven die zij bezaten, waar deze werkten, wat hun leeftijd was en welk beroep zij uitoefenden (bijvoorbeeld: ‘veldmeid’, ‘timmerman’). Ook over de religie werd een aanteke­ning op de borderel opgenomen. De gegevens op deze borderellen leveren zo veel gegevens op. Niet alleen over de slaven in 1862, maar ook over hun eigenaren.
==

Maar uiteindelijk zou het ook een lijst kunnen zijn waarop de slaaf verhandeld werd. Als je echter een datum van het gegeven kan vinden en deze rond 1863 ligt en opgemaakt in een van de kolonieën heb je grote kans dat het dus zo'n lijst is die betrekking heeft op opheffing van de slavernij.
===
https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00341/7f9a19f0-4bbb-4e13-b6cd-52f2dcee77e6
Opmerkingen Doopnaam Magdalena; blijkens borderel 'ziekelijk en buiten staat om te arbeiden'
(dus volgens de lijst te ziek om te werken)
Toegevoegd op 03 september 2019 23:47: tekst