Is er één woord dat "en/of" betekent?

Aangezien ik niet graag de constructie en/of gebruik, zeker niet als het vaak herhaald moet worden.

5 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (3)

Nee, dat is er niet. Je zult het dan moeten omschrijven, en de zinnen worden dan een stuk langer en daarmee lastiger leesbaar. Het is juist lekker kort en duidelijk, dat en/of.

Een voorbeeld wat je zou kunnen schrijven in plaats van "ik heb dit en/of dat nodig": Ik heb dit nodig, vind dat ook goed, maar het mogen ook dit en dat allebei zijn.
Amadea
5 jaar geleden
Dat is niet echt goed mogelijk maar eventueel zou kunnen:

Graag meenemen een potlood en/of een pen
Graag meenemen een potlood eventueel een pen
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-min
Nee. De zinnen beteken wat anders. Ik zal aangeven wat je mee mag nemen in de zinnen
1:
-potlood
-pen
-potlood + pen
2:
potlood
potlood + pen Maw het deel na eventueel is optioneel, het deel ervoor verplicht.
erotisi
5 jaar geleden
Zo kun je de zin inderdaad zo uitleggen, maar je kunt eventueel ook vertalen als 'ook mogelijk'
LeonardN
5 jaar geleden
maar je kunt eventueel ook vertalen als 'ook mogelijk' En hoeveel mogelijkheden geeft dat (als dat zo is)?
2 in mijn ogen"
-pen
-potlood Niet:
-pen
-potlood
-pen en potlood
Wat nu juist het bijzondere is aan "en/of".
Nee er bestaat niet een woord voor en/of.
Het enige dat ook kan, is nog langer: 'en' of 'of'.
Eigenlijk is en/of al het kortste term.
Cq. etc. betekent allemaal iets anders.