Hebben Nederlanders verschillende accenten?

In België kan je meteen achterhalen vanwaar iemand komt door zijn accent. Heb je dit in Nederland ook?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
3.9K
ronron1212
8 jaar geleden
In heel veel gevallen wel ja in Nederland zijn veel accenten.
erotisi
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_dialecten
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ja, zeker, horen jullie het verschil niet? Haags, Amsterdams, Fries, Drents, Acherhoek, Brabants (met grote verschillen onderling) limburgs, haha, zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elk land heeft dat....
Z512099
8 jaar geleden
@ jodyenboyke, nu dat ik je hoor, jij komt duidelijk van onder de grote rivieren ;)...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.thuisinbrabant.nl/brabant-blogs/2012/was-men-maar-op-brabant-zo-trots-als-een-fries
jodyenboyke
8 jaar geleden
Nee Z512099 ik kom er niet vandaan, maar woon er wel....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan dat de dialecten aan de grensstreken van Nederland en België niet veel verschillen. Dat Brabantse dialecten in beide landen veel gemeen hebben, veel meer dan sommige andere dialecten in het eigen land.
ItisILeClerc
8 jaar geleden
Dialecten aan de grensstreken van Nederland en België verschillen heel veel van elkaar. Direct over de grens hoor je het verschil al.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ItisILeClerc Dat ze (veel) verschillen neem ik direct aan. Maar de vraag is (althans die van mij) of Noord Brabants meer te vergelijken is met Antwerps. Dan NB met Fries bijvoorbeeld. Dan gok ik dat de afstand Fries-NB groter is dan NB naar Antwerps en dan dus niet in kilometers :D Voorbeeld: Beneden de rivieren zegt men vaker friet/frites dan patat, net als in België. Zo ook "zeker en vast" ipv "vast en zeker". Zachte "G" (NB Lim en België).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brabants Dat bedoelde ik...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geldt ook voor:
https://nl.wikipedia.org/wiki/West-Vlaams
https://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgs
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik verbaas me er ook over dat je dat verschil niet hoort eigenlijk. Als Nederlander hoor ik ook echt wel het verschil tussen West-Vlaams en Antwerps, om maar wat te noemen. Al zullen er absoluut ook accenten zijn waarvan ik wel hoor dát het anders is, maar die ik niet weet te plaatsen. Misschien bedoel je dat meer, dat je de Nederlands accenten wel hoort als verschillend, maar dat je niet weet welk accent bij welke streek hoort?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*Nederlandse (pardon, te snel getikt)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wie zegt dat vrager meerdere Nederlandse dialecten heeft gehoord?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12 @MrTomaat
Ik kijk vaak naar Nederlandse programma's en YouTube filmpjes. Om eerlijk te zijn hoor ik geen verschil. Wat ik wel duidelijk kan horen is het Fries. Het ligt waarschijnlijk aan mij ;)

Antwoorden (3)

Ja hoor, iedere streek heeft zijn eigen taal. Onder de grote rivieren wordt de g veel zachter uitgesproken dan in het noorden, om maar eens een voorbeeld te noemen. En onderling met al die g's is ook verschil. Je hoort echt wel of iemand uit Tilburg, Eindhoven of Bergen op Zoom komt. Of uit Maastricht of Venlo.
En zo heeft iedere streek wel zijn eigen unieke dialect
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uiteraard. Als iemand alle eind 'n'-en van woorden uitspreekt en de 'e' die ervoor staat inslikt, is de kans groot dat hij uit het noorden komt.

Spreekt iemand de eind-r van een woord ongeveer uit als het Engelse 'air' dan is de kans groot dat hij uit een chique woonplaats in het westen van ons land komt.

Heeft iemand een accent als de cabaretier Herman Finkers dan komt hij uit Twente.

Spreekt iemand de 'g' uit alsof hij zich verslikt heeft in een hete aardappel, dan komt die persoon niet uit Brabant of Limburg.

Enz. Enz.
Computoon
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mijn hart bloed....je vergeet Tineke Schouten met haar mooie Utrechts :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
De gooische "R" waar je neem ik aan over spreekt schijnt al zo algemeen te zijn dat er al lastiger wat over te zeggen valt. Gooische R (andere delen zijn ook leuk)
https://www.youtube.com/watch?v=HwAOwFkOrUs Finkers over dialect:
https://www.youtube.com/watch?v=CCHyToiY3Lw
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nu weet ik wat die Noorderlingen doen als ze gewoon uitspreken; ze verslikken zich eerst in een hete aardappel, ben ik blij dat ik die nooit eet.
Ja en vraag is eigenlijk beter te stellen als zijn er in het Nederlandse taalgebied verschillende dialecten? Dan zie je dat Vlaams België gewoon een onderdeel daarvan is en dat de dialecten in Zuid Nederland en Vlaams België in bepaalde gevallen meer bij elkaar horen dan bepaalde dialecten uit de landen zelf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brabants
https://nl.wikipedia.org/wiki/West-Vlaams
https://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgs

Voor het gehele overzicht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_dialecten
Zo zie je dat een Noord Brabander zich eerder in zijn dialect uit zal kunnen drukken net over de grens, dan dat hij dat in Friesland of Groningen kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Dialecten en accenten hebben vaak iets met elkaar te maken, maar zijn niet hetzelfde. Ik ken mensen die gewoon zijn zich in het streekdialect uit te drukken, maar waarbij, als ze Nederlands spreken, niets van een 'regionaal accent' te horen is, niet te horen is waar ze vandaan komen. En ik ken mensen die het dialect van hun streek niet kunnen spreken, maar die wel met een regionaal accent spreken. Maar een zekere samenhang is er vaak inderdaad wel ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kierkegaard +reactie, inderdaad heb ik hier accent en dialect als synoniem beschouwd, maar idd, niet in dialect spreken verraad bij de een wel en de ander nog steeds de herkomst door bepaalde tongval/accent.