Wat zijn de wereldtalen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
9.9K
fremar
5 jaar geleden
https://www.alletop10lijstjes.nl/meest-gesproken-talen-in-de-wereld/
SentWierda
5 jaar geleden
Wat is een wereldtaal?
In elk geval niet Chinees (Mandarijnenchinees) want dat wordt buiten China niet gesproken.
De wereldtalen die er zijn, zijn alle van Europese oorsprong.
SentWierda
5 jaar geleden
Aanvulling op het bovenstaande.
Vijf talen kun je met enige overdrijving wereldtalen noemen, want ze zijn in minstens drie continenten wel ergens de voertaal: Engels, Spaans, Portugees, Frans en Nederlands. Maar zijn dit wereldtalen?
Nee, want de definitie van het woord wereldtaal is: Taal waarmee men over de hele wereld terecht kan. (Bron: Van Dale.) Zo beschouwt voldoet geen enkele taal aan de definitie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een Wereldtaal is een taal die internationaal van belang is door gebruik in internationale organisaties, een groot economische belang van de taal en veel in het buitenland geleerd word.

Antwoorden (2)

Spaans, Engels en Chinees.
. . .
en dat Chinees betreft dan het standaard-Chinees dat ook wel Mandarijn genoemd wordt.
Dat zijn de drie talen die door de meeste wereldbewoners gesproken worden.
Toegevoegd op 28 maart 2019 17:01: tekst
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Spaans, Engels en Portugees zijn de enige talen die meer buiten dan in het land van oorsprong worden gesproken. Deze talen zou je om die reden wereldtalen kunnen noemen.
Met een beetje goede wil ook het Nederlands omdat deze taal in vrijwel alle continenten in een aantal landen een bestuurstaal is geweest of nog is.
Toevoeging: ook het Frans wordt als hoofdtaal meer buiten Frankrijk gesproken dan in Frankrijk. Met name delen van België, Zwitserland, Canada, plus Frans-Guyana en diverse Afrikaanse landen.
Toegevoegd op 29 maart 2019 11:07: tekst