Waarom wordt zonnescherm, zonnebril etc. niet met tussen-n geschreven. Het meervoud is toch 'zonnen'?

Het zal wel een of andere uitzondering zijn, maar ik kan het bij 'onze taal' niet vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
9.4K
bamibal
9 jaar geleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/tussen-n

Het beste antwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussen-n_in_de_Nederlandse_spelling

De eerste twee regels kennen vijf uitzonderingen. Er komt ook geen tussen-n:

Als het eerste deel van de samenstelling verwijst naar een persoon of zaak die in zijn soort uniek is. Dikwijls speelt de context hier een grote rol. Het is dus bijvoorbeeld Koninginnedag (maar koninginnensoep) en zonne-/maneschijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus, zo is dat (dan heb je nog tomatensoep, muggenziften en haarkloven).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De regel is krom (betje kortzichtig om te denken dat er maar één maan zou zijn) , maar dit is kennelijk wel de regel waar het om gaat.
De site van Onze Taal (die het allemaal hebben bedacht) schept geen duidelijkheid, Wikipedia wel.
Het is me wat.

Andere antwoorden (3)

Er is maar één zon.

Zo'n woord krijgt alleen een tussen-n achter zich als er een meervoud van bestaat.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correct.
Amadea
9 jaar geleden
Toch is dat niet de reden. Want je hebt bijvoorbeeld maar één rug en toch een ruggengraat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slim hoor amadea, dat is een uitzondering.....
Amadea
9 jaar geleden
De zon en de koning(in) zijn vermoedelijk dan de enige twee uitzonderingen. Je bakt koeken in één pan, en toch is het een pannenkoek. Wij hebben één kerk, maar volgens de taalregels wel een kerkenraad. En een kast met één lade is een ladenkast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn miljarden ruggen en miljoenen kerken. Er is 1 koningin (in Nederland) en 1 zon in ons zonnestelsel. Het is een belachelijke uitzondering, gestoeld op de oude regel. Maar hij is wel zo ooit gesteld.
Amadea
9 jaar geleden
Die wás er, mr. T. We hebben nu een koning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is er nu ook een.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea, ladeNkast is volgens de officiële spellingregels niet juist. Het moet 'ladekast' zijn, al heeft die kast tien lades of laden. Wanneer er twee meervoudsvormen van een woord bestaan, is dat eerste deel zonder tussen-n.
Antoni
9 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord gebaseerd op: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/tussen-n, waar staat vermeld: "Witte Boekje In het Witte Boekje (2011), onze eigen uitgave, is het wel of niet schrijven van de tussen-n een vrije kwestie: er gelden geen vaste voorschriften voor. De taalgebruiker kan wat ons betreft bij álle tussenklanken gerust afgaan op zijn eigen taalgevoel, dus ook bij de tussen-n. Er zijn wel een aantal handvatten om de keuze voor een schrijfwijze met of zonder tussen-n gemakkelijker te maken; zie hieronder. De onderstaande punten zijn dus geen goed-foutregels, maar vormen eerder een beschrijving van de praktijk. (...) Meestal geen tussen-n als:
• (...);
• meteen de gedachte ontstaat (of moet ontstaan) aan één 'exemplaar' van het eerste woord: kerkeraad, ruggegraat, zieleheil;" en op http://woordenlijst.org/leidraad/8/3/#r8e, waar staat vermeld: "8.3 drie uitzonderingen op de hoofdregel uitzonderingsregel 8.E Als het linkerdeel van een samenstelling verwijst naar een persoon of zaak die in de gegeven context uniek is, schrijven we -e. Het gaat uitsluitend om de samenstellingen met Onze-Lieve-Vrouw of (onze)lievevrouw, met zon, maan en hel. • Onze-Lieve-Vrouwekerk, onzelievevrouwebedstro, lievevrouwebeestje
• zonnestraal, zonnebank, zonnegod
• maneschijn
• hellevuur, helleveeg". Het Groene Boekje van de Nederlandse Taalunie (van de als tweede genoemde website) en het Witte Boekje van genootschap Onze Taal (van de eerstgenoemde website) lijken het over deze woorden eens te zijn. Zie ook: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=zonnescherm&lang=nn en http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=zonnebril&lang=nn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het meest eenvoudige en juiste antwoord! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard zijn er meerdere zonnen, maar in ons zonnestelsel (zonder tussen-n) maar één. Antwoord is juist. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Monieke: er is maar 1 zon, net zoals er maar 1 zonnestelsel is (het is dus heel vreemd om het te hebben over 'ons zonnestelsel', correct is: 'het zonnestelsel'. Er zijn wel meerdere sterren (zoals onze zon er 1 is) en er zijn wel meerdere planetenstelsels, de naam van het onze is "het zonnestelsel".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat 'onze' zon een ster is, maar heb altijd gedacht dat zon een algemene benaming was, net als planeet en maan. Sommige planeten hebben een of meerdere manen zoals ook sommige stelsels een of meerdere 'zonnen' hebben. Maar je hebt gelijk, ik heb het even opgezocht en alleen onze ster noemen we zon. Weer wat geleerd. ;)
Het wordt tijd dat meer mensen de regels van Onze Taal gaan volgen. Dat zijn de regels van het Groene Boekje minus alle idioterieën.
Hun standpunt: voor de tussen-n is geen regel op te stellen. Ruggengraat en ruggegraat zijn dus beide goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tussen-n regel is wat uitgebreider dan jij denkt.

Er komt een tussen-n dan en slecht dan als:
(1) het een samenstelling is van twee zelstandige naamwoorden
(2) er een vermoeden bestaat dat er misschien wel eens een tussen-N zou moeten zijn, dus niet bij wasmiddel, strijkgoed e.d. Je hoort onmiddelijk dat er niet eens een tussen-n tussen past
(3) het eerste zelstandig naamwoord heeft precies één meervoud, en dit éne meervoud einigt op n. Dus niet rijst, want rijst heeft geen meervoud, niet boete, want er bestaat een meervoud boetes.meervoud is zones.

In dat geval komt er een tussen-n.

BEHALVE als:
(A) het eerste woord typisch iets is waarvan er maar één is, zoals koningin en zon. Er zijn weliswaar meerdere koninginnen in de wereld en meerdere zonnen, maar met koninginnedag en zonneschijn bedoelen we die ene koningin en die ene zon.
(B) het is een samenstelling van een dier en een plant. Paardebloem
(C) het moet echt om twee zelfstandige naamwoorden gaan. Als je wilt zeggen dat iets heel erg goed is, dan is goed hier niet een zelfstanig naamwoord, dus is het beregoed. Als je het over de kleren van een beer hebt, dan is het berengoed.
(D) versteende uitdrukkingen. Dat zijn uitdrukkingen waar je niet meer denkt aan de twee zelfstandige naamwoorden : de hele santekraam. Je denkt niet meer aan een kraam vol sinten.

In al deze 4 gevallen geen tussen-n.

Samenvattend: groepen van uitzonderingen
-zonneschijn
- paardebloem
- beregoed
- santekraam
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
In de eerste zin van je antwoord schrijf je "De tussen-n regel is wat uitgebreider dan jij denkt.". Bedoel je in die zin met "jij" de vraagsteller ytzenvo of een van de andere antwoordgevers, Gesp bijvoorbeeld? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een normaal mens, met een normale algemene ontwikkeling, hoort in staat te zijn z'n moedertaal foutloos te spreken. In Nederland is dat onmogelijk. Sterker nog: van de vele taalSPECIALISTEN die meedoen aan het Groot Dictee is er niet één(!) die het dictee zonder fouten schrijft. En dat zijn voor een deel hobbyisten die dagelijks trainen. Topsporters! Conclusie? Er is iets grondig fout.
- Zijn Nederlanders dom?
- Deugt onze schoolopleiding niet?
- Of is het heel misschien door het idiote regelgeknutsel van de Taalunie onmógelijk geworden foutloos te schrijven? Mijn mening is duidelijk: volg de regels van het Witte Boekje, verzorgd door het genootschap Onze Taal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan het eind van mijn eerste zin moet toegevoegd worden "en te schrijven".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gesp, dat geldt voor iedere taal, behalve voor kunstmatige talen.In iedere taal zijn wel woorden als apekool te vinden, die een uitzondering vormen. (apekool: afgeleid van het West-Vlaamse woord apekalle ('minderwaardige vissoort')
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee Pedro, vóór de periode van het Groene Boekje, en nu weer met de spellingsregels van het Witte Boekje kan een normaal geschoold mens vrijwel foutloos schrijven. Het Groene Boekje hangt van de idioterieën aan elkaar. Een voorbeeldje:
Volgens het Witte Boekje heb je havo'ers en vwo'ers. Logisch.
Die leerlingen heten in het Groene Boekje echter havoërs en vwo'ers. Onlogisch: waarom ineens met een trema? (Ik ken het antwoord, maar dat onderscheid is toch onnodige onzin?)