In welk accent spreken ze de R als een J uit?

Ik heb nu al meerdere Engelse films gekeken waar ze de R soms als een J uitspreken, denk aan
'form up', maar dan 'foym up' of 'actor', maar dan 'actoj'.
Kan iemand me helpen met welk accent dit is/ uit welk land deze mensen komen?

5 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Eigenlijk wordt de R niet uitgesproken. In deze link zit een mooie afbeelding.https://notendur.hi.is/peturk/KENNSLA/02/TOP/rhoticity.html
LeonardN
5 jaar geleden
Ik moet direct denken aan het Boston-accent. Denk aan films als Ted. Mooi voorbeeld: Let op nature (meer als neetjuh)
https://youtu.be/RbK4cL3QSc0?t=33

Het beste antwoord

Er zijn veel varianten van Engels waarbij de R als J wordt uitgesproken (behalve als na de R meteen een klinker volgt), dit zijn de zogenaamde non-rhotic varianten. varianten waarin de R altijd als R wordt uitgesproken zijn rhotic.
De Engelse dialecten uit Engeland, Wales, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika zijn non-rhotic. Amerikaans en Canadees Engels zijn rhotic; alleen in New England wordt een non-rhotic dialect gesproken.
Samengevat: uit welk land komen deze mensen komen die actoj zeggen? Waarschijnlijk Engeland, andere mogelijkheden zijn oa. Wales, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika.
Toegevoegd op 14 februari 2019 19:40: bron
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+
't zou handig zijn als de min uitgelegd wordt.
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN; de min is vast van mijn vaste min-gever, die me voortdurend zomaar minnetjes geeft.
Ik ben benieuwd of die min-gever zich nog eens bekend durft te maken.