Schrijf je de ij (ie jee) allebei met hoofdletter aan het begin van een zin?

ik vroeg het me af... Ij of IJ

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Je hoort het in het Nederlands inderdaad als IJ te schrijven, een echt Nederlands toetsenbord heeft zelfs een aparte toets voor de letter ij rechts van de L-toets.
Zulke toetsenborden zie je zelden, de meeste Nederlanders zijn aan de Amerikaanse toetsenindeling gewend.
Helaas wordt, als je bij tekstinvoer instelt dat na een punt de volgende zin met een hoofdletter wordt geschreven altijd alleen de i als hoofdletter geschreven, deze optie houdt geen rekening met de Nederlandse IJ, vandaar dat je toch regelmatig Ij in teksten tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnks!

Andere antwoorden (1)

Ja kijk maar naar de volgende zin:
Ijzer is een mooi materiaal
IJzer is een mooi materiaal
Het is zo mooier

Het antwoordt: ij aan een begin schrijf je gewoon met IJ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ niets aan toe te voegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het volgens jou mooier staat is natuurlijk nog geen steekhoudende reden.