Welke taal heeft de meeste lidwoorden?

In Nederland heeft men 3 lidwoorden: de,het, een.
In Duitsland heb je de lidwoorden: der, die, das, den, dem, des, ein, einer, einen, eines en einem.

Maar welk land heeft de meeste lidwoorden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
3.2K
tinus1969
5 jaar geleden
Je kutn niet zeggen dat Duist meer lidwoorden heeft dan nederlds; de meeste vormen zijn vervoegingen (naamvallen). Welbeschouwd hebben zowel NL als DE twee lidwoorden, namelijk bepaald (de/het) en onbepaald (een). Beide vormen worden, afhankelijk van geslacht en naamval, verbogen.
Je zou dus beter kunnen vragen welke taal de meeste geslachten of naamvallen heeft.

Het beste antwoord

Het Assamees heeft de meeste lidwoorden. Afhankelijk van het soort object, wordt een bepaald lidwoord als suffix gebruikt.
Voorbeelden van de lidwoorden tú, zoni, ta, khini:
Am-tú: de mango
Mekuri-zoni: de kat
Balis-kei-ta: het kussen
Pani-khini: het water
Het Assamees of Assamitisch is een Indo-Arische taal, die de officiële taal is van de Indiase staat Assam en voor ongeveer 13 miljoen sprekers de moedertaal is.

Daarna komt het Macedonisch met 20 lidwoorden (ook suffixen). -от -ов -он -та -ва -на -то -во -но-те -ве -не -та -ва –на, неколку, еден една едно едни Lang niet alle talen kennen lidwoorden. Bijvoorbeeld het Chinees, Indonesisch, Japans, Hindi, Punjabi, Urdu, etc.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Min, zie de reactie van tinus1969
SimonV
5 jaar geleden
Reactie van Tinus gaat over verschil Duitse en Nederlandse lidwoorden.
Dat staat los van mijn antwoord: in het Assamees is geen sprake van enkel geslachtsvervoegingen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@SimonV, plus, lang niet alle talen kennen lidwoorden zoals o.a. het Japans en het Chinees.
Om dichter bij huis te blijven, de Russische taal (en nog enkele West-Slavische talen) kennen ook geen lidwoorden. Maar het Russisch heeft weer wel zes naamvallen.
tinus1969
5 jaar geleden
Maar wat betekenen die verschillende lidwoorden?. Volgens de wiki-tabel zijn het allemaal varianten op bepaald of onbepaald lidwoord.
SimonV
5 jaar geleden
Zie mijn voorbeelden.