Kan jij in de top 1 zitten?

Een top 3 betekent dat je met z'n drieën bovenaan staat, maar kan je dan ook in de top 1 zitten? Of is dat grammaticaal gezien onmogelijk?
Dit geldt ook voor de top 1%. Kan dat wel? Want als je met 200 mensen meedoet aan iets, en je zit in de top 1%. Dan zit je met z'n tweeën in de top 1% toch? En dan kan dat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Antwoorden (2)

Ja dat kan. Alleen is het ongebruikelijk om te zeggen dat je in de top 1 zit. Je zegt dan gewoon dat je gewonnen hebt. Bij de andere kun je eventueel zeggen dat je eerste of tweede bent. Echter kan het allemaal maar het is ongebruikelijk.
5 jaar geleden
Dat kan wel maar "top 1" is dermate ongebruikelijk dat je beter kan spreken van ongebruikt.
Het zou aangeven dat je beste bent of gewonnen hebt. Er is een bedrijf dat Top1Toys heet, en het zal wel eens voor de grap gezegd worden op clubs waar er altijd dezelfde wint. Piet zit vaak in de top 5 ,en Jan zit meestal in de top 1. Meer grappend dan als seieuze uitspraak.
Grammaticaal is het prima mogelijk, maar in de praktijk komt het niet (tot zelden) voor.

Dan "top 1%", dat is een term die je steeds vaker hoort en leest, zeker na de "Occupy Wallstreet"-beweging in contrast met de 99% ("We are the 99%").
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2017/49/de-wondere-wereld-van-ongelijkheid
"Van de zelfstandigen, de ondernemers, en de top 1% weten we relatief weinig."

Top 1% is dus zeker te gebruiken, top 1 ook wel, maar klinkt vreemd en overbodig.
---
Bonus in de V.S. gebruikt men zelfs top 0,1%. In het Nederlands heb ik dat nog niet gezien, maar op zich is daar rekenkundig (of taalkundig in mijn ogen) niks mis mee.
https://www.businessinsider.nl/americas-top-01-households-hold-same-amount-of-wealth-as-bottom-90-2017-10/?international=true&r=US
Toegevoegd op 17 december 2018 15:30: bron