Is de zin 'Ik eet snoepje' correct Nederlands taalgebruik?

Ik vroeg laatst aan iemand: 'Wat ben je aan het eten'. Het antwoord was: 'Ik eet snoepje', ik ben er heilig van overtuigd dat deze zin niet correct is. Mijn gesprekspartner dacht hier echter anders over. Je kan toch niet zo maar een lidwoord verwijderen uit de zin?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Computoon
5 jaar geleden
Dat is "autochtonen Nederlands". Valt in dezelfde categorie als "de ziekenhuis".
SentWierda
5 jaar geleden
@Computoon: je bedoelt 'allochtonen Nederlands'.
LeonardN
5 jaar geleden
In dat geval "allochtonennederlands". Twee zelfstandige naamwoorden die een begrip voorstellen moet je bijna altijd koppelen. Denk ook aan Standaardnederlands.
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN: klopt. (Ik ging even mee in de 'Engelse ziekte'.) En naar analogie van Standaardnederlands is het dan met een hoofdletter: Allochtonennederlands.
LeonardN
5 jaar geleden
Heb er eens een bron bij gezocht en inderdaad, (ik dacht zelf dat Standaardnederlands een uitzondering was maar:) https://onzetaal.nl/taaladvies/standaardnederlands-standaard-nederlands/
Gelegenheidsaanduidingen
Gelegenheidsaanduidingen krijgen een streepje: het jongeren-Nederlands, het straat-Surinaams. Hiermee wordt een variant van een taal bedoeld die niet geldt als een vast begrip. Soms worden zulke termen wél gevestigde begrippen. Dan volgen ze de regel die hierboven staat. Bekende voorbeelden zijn het Negerhollands en het Poldernederlands. allochtonen-Nederlands
of
Allochtonennederlands Hoe grappig is dan echter dit artikel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/dictee~b9fe0806/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=copylink
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN: helemaal mee eens. Het zijn bestaande woorden: Negerengels, Negerhollands en Polderhollands. En dientengevolge: Allochtonennederlands en Autochtonennederlands.
Computoon
5 jaar geleden
Inderdaad, Allochtonennederlands.
Mooi vervolg op een Goeie Vraag!-reactie.
(Correct geschreven?)

Het beste antwoord

Nee, in het Nederlands is het met de enkelvoudsvorm van een zelfstandig naamwoord inderdaad in veel gevallen ondenkbaar om een lidwoord weg te halen in de zin, zo ook hier:
-Ik eet een snoepje.-

Wat wel kan is de meervoudsvorm:
-Ik eet snoepjes.-

Als je een woord als snoep, melk, geld, of kleding gebruikt is er juist geen ruimte voor een lidwoord.
-Ik eet snoep.-

Je zou nog kunnen beargumenteren dat de gesprekspartner een dier of persoon met de naam Snoepje op aan het eten was:
-Ik eet Snoepje.-
Hoewel je dan beter kan zeggen:
-Ik eet Snoepje op.-
---
Met dank aan Ozewiezewozewiezewallakristallix (soort van :D) :
Woorden als snoep, melk, geld, of kleding zijn in dit geval "niet telbare zelfstandige naamwoorden" of "niet telbare substantieven".

In een link die dat ook bespreekt staan nog een aantal uitzonderingen wanneer je een lidwoord weg kan of moet laten.
https://educatie-en-school.infonu.nl/taal/19294-lidwoord-weglaten-wanneer-en-waarom.html
De meesten niet relevant (althans ik neem aan dat je gesprekspartner niet spreekt in krantenkoppen), maar wel leuk om door te lezen.
Toegevoegd op 28 november 2018 11:44: tekst
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plus ! Overigens:
Woorden als: snoep, melk, geld, of kleding noemen we soortnamen.
LeonardN
5 jaar geleden
Niet helemaal, hoewel soortnaam wel heel verwant is. Waar ik op doelde noemen we niet-telbaar zelfstandig naamwoord. (of niet-telbaar substantief (nts))
http://www.taalwinkel.nl/zelfstandig-naamwoorden-of-substantieven/ Dat is wat anders dan een soortnaam (of beter gezegd, soortnaam omvat een grotere groep)
https://taaladvies.net/taal/advies/term/78/soortnaam/
man, nationaliteit, planeet, verveling, vogel, wijn*. Een nts kan een soortnaam zijn (is bijna altijd een soortnaam), echter de regel voor het lidwoord geldt over de groep nts. Een andere term is nog https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofnaam