schrijf je 'iets dat' of 'iets wat'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Amadea
9 jaar geleden
Iets lekkers: iets wat jij lekker vindt.
Een diploma behalen is iets dat belangrijk is.
Voor mij zit het verschil ertussen waar het 'iets' naar verwijst. Is dat ontastbaar, dan gebruik ik wat. Is het tastbaar, dan gebruik ik dat.

Antwoorden (2)

Iets wat en iets dat zijn allebei juist in een zin als ‘Is er nog iets wat/dat ik moet weten?’ Sommige mensen vinden iets wat iets beter, omdat het om iets onbepaalds gaat.

Wat en dat
Bij het onbepaald voornaamwoord iets (al dan niet in combinatie met een bijvoeglijk naamwoord, zoals in iets belangrijks) wordt vaak het betrekkelijk voornaamwoord wat als verwijswoord gebruikt. Zeker als iets in de context iets concreets aanduidt, is dat echter ook goed mogelijk:
• Er is iets belangrijks wat/dat ik je moet vertellen.
• Ik heb iets bij de bakker gekocht wat/dat je zeker lekker zult vinden.
• Is er nog iets in de koelkast wat/dat op moet voor de vakantie?
SimonV
9 jaar geleden
Als je verwijst naar iets abstracts is het vaak alleen mogelijk "wat" te gebruiken.
Ik houd ervan in de regen te lopen, wat niet iedereen me nazegt.
Hij kent de hele koran uit zijn hoofd, wat hem tot een goede moslim maakt.
Wij geven weinig uit en sparen veel, wat niet goed is voor de economie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, ik heb de vraag slordig gelezen. Dit zijn allemaal zinnetjes zonder "iets".