Als iets 'verloopt op' is dat dan 'tot' of 'tot en met'?

iets verloopt op 1 december, is het huidige dan nog geldig op 1 december of niet?

5 jaar geleden
in: Taal
37.1K
SentWierda
5 jaar geleden
Hoewel Van Dale de combinatie 'verlopen op' niet vermeldt is het volgens mij:
is verlopen op: tot en met de voorgaande dag;
verloopt op: tot en met de huidige dag.

Antwoorden (2)

De dag dat datgene verloopt is 1 december. Op 1 december is het daarom niet geldig meer. De geldigheid loopt tot en met 30 november en het is dus tot 1 december.
Amadea
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Van Dale is het met je eens. Verlopen: niet meer geldig. Dus niet meer geldig op 1 december.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/verlopen
erotisi
5 jaar geleden
Bij de ns blijkt 'loopt af op 1 december' te betekenen tot en met dus ook nog geldig op 1 december.....Heb het voor de zekerheid maar even nagevraagd bij de NS.
ik denk tot en met, iets verloopt op 1 dec. dan geldt die dag nog mee, daarom tot en met. Zou het , tot, zijn dan telt die dag niet meer mee tot aan 1 dec. en niet verder!