Is 'de herziene versie' of 'de herziende versie'?

Gevoelsmatig zou ik de herziene versie schrijven, maar in Word krijg ik daar een rode streep onder, met als variant herziende. Is herziene onjuist, zo nee waarom geeft Word daar toch een rode streep onder?

5 jaar geleden
in: Taal
51.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisie, misschien brengt dit iets licht in de duisternis:
herziene tekst en de herziende wet
SentWierda
5 jaar geleden
Herziende wet is een niet bestaande term (ook al melden Word en Google dat het wel goed is). Het is altijd: herziene wet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
http://www.agro-food.nl/visserij/eu-certificering-voor-afrikaanse-vis/5ebeb6065f64f2346dbb00ab789cf001
https://www.rtlz.nl/tech/zo-wil-de-aivd-ook-jouw-e-mails-en-appjes-aftappen
https://vcho.nl/01-04-2014-demonstratie-den-haag/
Een wetsvoorstel tot herziening of een wetsvoorstel tot wijziging indienen is een betere omschrijving.

Antwoorden (2)

Herziene versie is wel degelijk correct Nederlands. De versie is herzien, dus het is een herziene versie. Mijn corrector alhier laat er dan ook geen waarschuwing bij zien.

Het bijvoeglijk naamwoord herziend bestaat ook, maar dat slaat dan op iemand die een tekst aan het corrigeren is. Word kent vermoedelijk niet alle grammaticale vervoegingen....
Amadea
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Geef mij een bron die meldt dat herziend bestaat. En dan niet Word of Google want dat zijn geen betrouwbare bronnen..
SimonV
5 jaar geleden
Interessant. In dit Woordenboek (betrouwbaar?) staat het wel:
https://nl.glosbe.com/nl/nl/herziende
Kun je in al die voorbeelden toch niet beter herzien zeggen? Of is de betekenis dan anders?
Ik heb geen uitgebreide Van Dale.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ herziene versie is zeker correct.
De herziende tekst is de definitieve tekst, niet hetzelfde als een gecorrigeerde tekst.
Iemand die een tekst corrigeert, redigeert de tekst. Zet alleen de puntjes op de i. Hij mag geen herzieningen aanbrengen.
Een tekst herschrijven: er komt een hele nieuwe tekst.
Een wettekst herzien betekent: een wettekst wijzigen. Er komt een herziende versie van de wet, een herziende wet, die wordt ingediend bij de Eerste Kamer. Na goedkeuring van de herziende wet treedt deze in werking als de herziene wet.
De herziene Wet op de dierproeven is in werking getreden.
https://www.ncadierproevenbeleid.nl/dierproeven-en-3V-methoden/n/nederlandse-wet--en-regelgeving
Kamerleden, verslaggevers en journalisten gebruiken de termen door elkaar. Who cares?
SimonV
5 jaar geleden
De taalpuristen!
Staat herziend als bijvoeglijk naamwoord in de Van Dale, Amadea?
“De heer Jansen, zijn standpunt herziend(e), kwam met de volgende stelling:” is volgens mij wel goed Nederlands.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Simon, zie https://www.ensie.nl/wiktionary/herziend
herziend - Werkwoord
onvoltooid deelwoord van herzien
Taal is in beweging. De gewijzigde en/of herziende wet is ingediend. Deze tekst wordt hier echt door niemand verbeterd.
LeonardN
5 jaar geleden
Herziend kan je inderdaad gebruiken, maar enkel als onvoltooid (of ook wel huidig) deelwoord. Het is dan geen bijvoeglijk naamwoord zoals waar de vrager om vraagt. Herziende tekst is dus het gebruik van een onjuiste vervoeging van herzien. “De heer Jansen, zijn standpunt herziend(e), kwam met de volgende stelling:” is volgens mij wel goed Nederlands.
Klopt dan gebruik je het als onvoltooid deelwoord
"De gewijzigde en/of herziende wet is ingediend. Deze tekst wordt hier echt door niemand verbeterd."
Dan laat men daar een fout staan, kan gebeuren. http://woordenlijst.org/#/?q=herzien
Bijvoeglijk naamwoord; verbogen stellende trap= herziene Tegenwoordig deelwoord= herziend
SimonV
5 jaar geleden
Ja, dat klopt. Maar....... mag het onvoltooide deelwoord in dit geval ook als bijvoeglijk naamwoord worden gebruikt? Een herziende versie blijft mij fout in de oren klinken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook in de psychiatrie een herziende versie.
https://www.stuvia.nl/doc/338860/psychiatie-een-inleiding-8-herziende-versie
(Ik mis wel een letter r in de titel, de corrector sliep even).
Wie maakt in deze uit of iets correct is.
Er ontstaan constant nieuwe woorden en vormen in de Nederlandse taal.
Zoals Boekbaar, aanklikbaar, bewijsbaar, alsof de gebruiker het bestaan van de onbepaalde wijs niet kent.
LeonardN
5 jaar geleden
@SimonV
Ja, dat klopt. Maar....... mag het onvoltooide deelwoord in dit geval ook als bijvoeglijk naamwoord worden gebruikt? Een herziende versie blijft mij fout in de oren klinken. Nee, een onvoltooid deelwoord kan je hier niet als bijvoeglijk naamwoord gebruiken. Het zijn twee verschillende woordsoorten. Vaak komen ze qua spelling wel overeen, maar hier niet.
Enkel "herziene versie" is correct.
Dat MS Word herziend goed rekent kan kloppen, het kan namelijk gebruikt worden, niet als bijvoeglijk naamwoord, maar als tegenwoordig deelwoord. Dat deze herziene tekst niet goed rekent is merkwaardig.

https://taaladvies.net/taal/advies/term/86/tegenwoordig_deelwoord/
"Huilend zocht het kind naar zijn moeder."

In dit geval zou je dus kunnen maken:
"De tekst herziend, kwam hij erachter dat hij nog meer fouten had gemaakt dan hij in eerste instantie dacht."
---
Dus nogmaals, het is herziene tekst en niet herziende tekst. Herziende tekst is onjuist taalgebruik.
---
http://woordenlijst.org/#/?q=herzien
Bijvoeglijk naamwoord/verbogen stellende trap: herziene
Tegenwoordig deelwoord: herziend (maar dat leidt dus nimmer tot een combinatie als herziende tekst)
---
Dat Word herziend als "juist" alternatief geeft kan wel eens de oorzaak zijn van een aantal van de keren dat het voorkomt op internet.
Toegevoegd op 25 augustus 2018 12:46: tekst