Sinds wanneer is schrijf je "jalours" als jaloers?

Ik ben er stellig van overtuigd toen ik leerde schrijven dat je jaloers nog met ou was. Maar vandaag de dag schrijf je het met oe. Wanneer is deze verandering ingegaan. Of ben ik nu gek en was het altijd al met oe. (Ik ben dyslect dus zou me niets verbazen ;-) )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
12.4K

Het beste antwoord

In het Vlaams schrijven ze wel jalouzie. En etymologisch komt het woord van het Franse woord 'jalous', maar voor in Nederland is het zo lang als ik me kan herinneren altijd als 'jaloers' geschreven (en ik ben niet echt piepjong meer).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In mijn herinnering was het altijd al "jaloers". Ik ben 43.

"Jalouzie" schrijf je wel met ou. Misschien ben je daarmee in de war.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja keek ik ook al na maar het is tegenwoordig ook jaloezie. Dus er zit wel iets in ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie in het groene boekje wel "jalousie de métier" staan, maar jaloezie is jaloezie. Ik kan me overigens ook niet herinneren dat het ooit met 'ou' werd geschreven Anne, ik ben 30 en ik weet evenals Rotaluclac niet beter of het wordt met 'oe' geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, misschien ben IK dan wel in de war, met zo'n streepgeval dat voor het raam hangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je deze bedoeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaloezie_(zonwering) dan wordt dat kennelijk ook met 'oe' geschreven, de geschiedenis van een eventuele verandering van de klinkers ken ik niet, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het nooit gebeurd zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas, mijn Kramer's van 1962 heb ik weggemikt en de van Dale van 1976 geeft 'jaloers'. Vroeger schreef ik het volgens mij ook wel met 'ou', maar ja, die docenten van toen zouden nu rond de honderd of ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, die bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Feniks dan was het al zo ver voor ik geboren ben. Ik heb geen idee hoe ik er dan bij kwam dat het met ou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Anne, misschien uit andere talen - jealous, la jalousie, eifersüchtig ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel de neiging om mijn Engels en Nederlands door elkaar te halen ;-)
Zowel "jaloers" als "jaloezie" schrijf je met "oe" en dat is eigenlijk altijd al zo geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu 20 jaar, en het is altijd al zo geweest voor mij.
Jaloers is jaloux in het Frans. Dus het is ook niet zo dat we het woord exact uit die taal hebben overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Statenbijbel van 1637 wordt al 'jaloers' gebruikt.

Wanneer heb je leren schrijven, zei je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger ook geleerd dat het jaoers moet zijn. Van jalours heb ik nog nooit gehoord.