Als ik een getal aan het begin van de zin heb staan, moet het eerstvolgende woord dan met een hoofdletter of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Het beste antwoord

"Na een getal komt geen hoofdletter:
36 seconden bleef hij onder water; ik weet niet wie er opgeluchter ademhaalde toen we hem eindelijk zagen, wij of hij."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia heeft 't van: 'De Woordenlijst Nederlandse taal'. "De Woordenlijst Nederlandse taal is een overzicht van de officiële spelling van Nederlandse woorden zoals vastgelegd in de Spellingwet." Jouw bron:
"Het Genootschap Onze Taal is een vereniging voor taalliefhebbers."
http://www.onzetaal.nl/genoot/fgot.php Oftewel jouw bron is een vereniging (die oorspronkelijk als doel had om 'verduitsing' tegen te gaan); de mijne is de officiële wet. Je kan bijv. tegenwerpen dat Wikipedia wel eens wordt gevandaliseert. Dat is volledig terecht, want dat klopt. Ik moet wel zeggen dat ik 't persoonlijk niet kan herinneren vandalisme te zijn tegengekomen, anders dan toen ik er n.a.v. internet-artikelen gericht naar op zoek ging: http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Bob_Saget#Vandalism
Alhoewel vandalisme op Wikipedia zich over 't algemeen zéér eng beperkt tot specifieke zaken, zoals vooral seksueel getinte onderwerpen en 'internet-fenomenen' (zoals Bob Saget en Rick Astley), kan 't inderdaad niet worden uitgesloten dat er net iets gevandaliseerd was op 't moment dat 't werd gekopieerd. Er is een onderzoek gedaan dat beweert dat Wikipedia qua kwaliteit vergelijkbaar is met Encyclopedia Britannica:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4530930.stm
Dat stond in 't blad Nature; een blad met hoog aanzien.
Maar Encyclopedia Britannica weerspreekt de conclusies. Eigenlijk kan je wel stellen dat ik 'dagelijks' (m.u.v. vakanties) op Wikipedia zit. Dit maakt mij mogelijk bevooroordeeld. Ook in die zin is 't verstandig mijn 2-cents kritisch te bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leuk voorbeeld van 't 'verenigings-gehalte' van www.onzetaal.nl:
http://www.onzetaal.nl/afkorting/index.php

Andere antwoorden (6)

Geen hoofletter na een gatal is juist.
Beter is om voor het getal een woord te zetten. B.v. "Na 36 seconden onder water..." Dit staat beter en voorkomt discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een zin met een getal begint, is er geen hoofdletter. Vermijd zulke zinnen.

* 12 000 personeelsleden worden ontslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen hoofdletter. Want dan hoort het getal niet meer bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen hoofdletter, maar probeer altijd een zin met hoofdletter te laten beginnen; dus verander de zin zodat het getal niet vooraan staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, maar onthoud wel dat je getallen tot en met honderd verplicht voluit schrijft! Daarna is 't vrijblijvend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
"Als het eerste complete woord van een zin een cijfer is, krijgt het tweede woord geen hoofdletter. De eerste zinsplaats is immers al ingenomen, dus de hoofdletter die het begin van de zin markeert, vervalt".

Voorbeelden:
39 doden bij zwaar busongeluk.
3,25% rente is niet spectaculair.