Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen stekkers balen?

Ze zeggen altijd: Ik baal als een stekker. Maar kan een stekker dan balen? En wat doet ie dan precies? Zo nee, waar komt het spreekwoord(?) vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je baalt, heb je ergens genoeg van, ben je het beu, vind je iets erg vervelend of heb je gewoon een slechte bui. Als een stekker is een versterkende toevoeging, die zelf geen echte betekenis heeft.

Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) houdt het erop dat balen als een stekker "een balorige variant op balen als een stier" is. Die stier heeft op zijn beurt niets met balen te maken. De toevoeging als een stier is volgens Van Dale overgenomen van het land hebben als een stier, een oudere zegswijze met dezelfde betekenis. Het land hebben of het land in hebben komt uit de zeemanstaal: het betekent eigenlijk 'zo gestemd zijn als een zeeman op het land' (aldus F.A. Stoett), oftewel 'ontstemd zijn, ontevreden zijn'. De stier is er waarschijnlijk in gekomen doordat men het land hebben (al dan niet opzettelijk) associeerde met het land van boeren, waar koeien en stieren op staan. (Naast het land (in) hebben als een stier is stierlijk het land (in) hebben bekend.) Omdat het veel jongere balen synoniem is met het land (in) hebben, kon ook balen als een stier ontstaan.

Maar waar komt balen dan vandaan? De bron hiervan is ergens balen tabak van hebben. Een baal tabak is een zekere hoeveelheid tabak, doorgaans een grote zak. Het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands (EWN) zegt hierover:

Tabak werd vanaf de 17e eeuw overdrachtelijk gebruikt voor 'iets voortreffelijks'. Over onaangename dingen werd dan ironisch gezegd ik heb er tabak van. Om deze uitdrukking meer kracht bij te zetten gebruikte men balen tabak. Dit bleek veelzeggend genoeg om eerst tabak en later ook de rest van de uitdrukking te laten vallen: ik heb er balen tabak van > ik heb er balen van > (het is) balen. (...) Het woord balen werd vervolgens geherinterpreteerd als werkwoord (...). Het begrip balen schijnt zijn oorsprong te hebben in het leger, en dan met name het Nederlands-Indische leger van voor 1950.

Of ook ergens tabak van hebben ('ergens genoeg van hebben', 'ergens een hekel aan hebben') een verkorting is van ergens balen tabak van hebben, is niet helemaal duidelijk. Tabak zou ook uit het Frans kunnen komen, waar tabac onder andere de betekenis 'ellende' heeft, aldus F.A. Stoett. Een andere mogelijkheid is dat het een verbastering is van ergens de bak van hebben ('straf krijgen').
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan. Maar alleen omdat stekkers niet bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, je hebt drieweg stekkers en die weten nooit of ze gebruikt gaan worden. Wordt er 1 gebruikt dan balen er 2.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest wel lachen om jouw verklaring. Heel creatief. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, een dag zonder lachen is geen dag, dus ik heb die van jou goed gemaakt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding