Wat betekent opheut?

Kwam voor in een puzzel maar ik kan het niet vinden op het internet wat de betekenis is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
5.8K

Antwoorden (2)

Heuen, soms ook op-heuen, betekent opdrijven, opjagen of (zich) haasten.

Het woord is geen standaard Nederlands.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Citaat: geen jagende Baron (die 't grootste part van zijn leven achter in de grienden fazanten opheut) ging thans als vertegenwoordiger van....)....
Opheut is niet een zelfstandig naamwoord. Het woord opheut komt voor op de website www.scrabblewoordenboek.nl, als vervoeging van het werkwoord opheuen.
Het werkwoord opheuen wordt van oudsher door boeren gebruikt: het vee opdrijven, opjagen, opheuen - door "heu, heu" te roepen.
De Van Dale meldt dat opheuen ook figuurlijk wordt gebruikt. Met als betekenis: opstoken = met woorden aanzetten tot (iets laakbaars) = door opwindende woorden ontevredenheid of verdeeldheid verwekken bij. Iemand opstoken = iemand opheuen..