Wanneer gebruik je in het Spaans 'por', 'para' en 'per'?

Wanneer ik Spaans probeer te praten, haal ik steeds 'por', 'para' en 'per' door elkaar - waarbij ik eigenlijk niet eens zeker weet of 'per' wel Spaans is.

Wanneer gebruik je 'por', wanneer 'para' - en, indien het een Spaans woord is: wanneer 'per'?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Poet
9 jaar geleden
Per kennen ze niet. De twee uitzonderingen zijn: per se en per cápita. Die zijn in het NL hetzelfde, zij het dat het bij ons zonder ' op de a is. Para heeft in mijn diccionario didáctico 8 betekenissen. Vooral gaat het om een gerichtheid; een doel. Het betekent in grote lijnen: teneinde. Maar niet in alle gevallen. Het lidwoord por is de grootste boosdoener. Het heeft 21 sterk verschillende betekenissen, vaak in een samenstelling. Het antwoord op deze vraag zou dan ook een kopie uit een SP-NL woordenboek moeten zijn, dan wel een overtypsel daarvan.
Poet
9 jaar geleden
Mijn studie-advies is: leer snel wat Spaanse liedjes uit je hoofd. Ik grijp nog altijd terug op zinnen uit liedjes voor de juiste lidwoorden in vreemde talen
Cryofiel
9 jaar geleden
Oei, ik had niet gedacht dat het zo complex zou zijn. Ik hoopte op een paar ezelsbruggetjes of eenvoudige regels waarmee ik het in 90% van de gevallen goed zou doen.
Amadea
9 jaar geleden
Als je denkt aan paraplu, parasol, en parachute? Die hebben alle drie een doel: voor de regen, voor de zon, en voor de val. In alle andere gevallen gewoon 'por' gebruiken. Por favor!
Poet
9 jaar geleden
http://www.profedeele.es/2013/01/por-para-y-dos-espanoles-en-marte.html

Het beste antwoord

Para wordt gebruikt als 'om te' en por wordt gebruikt als 'door'
Dus: Una cerveza PARA beber en POR culpa de ella venia tarde.