combinatie van lidwoorden is dat juist?

De en Het kunnen beide voor sommige woorden staan zoals:

Kipfilet (de/het)
Matras (de/het)

maar is dit juist en waarom? ik raak in de war...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
2K
kierkegaard47
5 jaar geleden
Soms komt dit door regionale verschillen, en zijn beide geaccepteerd. Heel soms is er ook echt een betekenisverschil. Bijvoorbeeld: de idee (vaak gaat het dan over filosofisch gedachtengoed) / het idee (alledaags).

Antwoorden (2)

Bij filet en bij matras is dat inderdaad correct. Zie ook http://www.inventio.nl/cgi/genus.pl?woord=filet en http://www.inventio.nl/cgi/genus.pl?woord=matras. Die site gebruik ik altijd om het op te zoeken wanneer ik twijfel of een woord nou mannelijk of vrouwelijk is.
- Per nacht verliest een mens tot 1 liter zweet: dat wordt opgenomen door de matras.
- Als je voelt dat je wervelkom geen ondersteuning krijgt, dan is het matras waarschijnlijk te zacht.

Een beperkt aantal woorden kan zowel het-woord als de-woord zijn, soms met een betekenisverschil. Geen verschil: de/het aanrecht, de/het affiche. Wel verschil: de/het portier, de/het bal, de/het blik. Waarom dat zo is, dat is helaas niet te verklaren. Het is gewoon historisch zo gegroeid....
Amadea
5 jaar geleden
Ja, dat is juist.

Sommige woorden hebben zowel "de" als "het" als lidwoord. Soms is er een betekenisverschil, maar andere keren ook niet.

Bij "kipfilet" betekent "de kipfilet" het stuk vlees; "het kipfilet" betekent het kippenvlees van een kipfilet.

Tussen "de matras" en "het matras" is voorzover ik weet geen betekenisverschil.

Door de woorden tegen te komen en te gebruiken leer je de verschillen vanzelf kennen.
Antoni