Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is "de bakermat zijn" een uitdrukking of een gezegde?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
8.5K
Amadea
5 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan? De bakermat is de plek waar iemand is geboren en opgegroeid. Iemand kan niet de bakermat zijn, dus dat is geen bestaande uitdrukking of gezegde.
Antoni
5 jaar geleden
Iets kan de bakermat toch zijn, @Amadea? De stad Delft is bijvoorbeeld de bakermat van het beroemde porselein, Delfts blauw. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Amadea ik moet dit voorstellen vr school dus ik denk dat het wel bestaat.
Amadea
5 jaar geleden
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je het moest lezen zoals "de pineut zijn", "de pisang zijn" en dergelijke. Die gezegdes slaan op een persoon. Een persoon kan geen bakermat zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De bakermat zijn: een grote lage mand waarin de baker (of de moeder) met het kind zat om het te bakeren.
Figuurlijk: de plaats waar iemand is geboren en opgegroeid, waar hij vandaan komt, plaats waar iets is ontstaan, waar de oorsprong van iets ligt.
Het is een uitdrukking, omdat een algemeen, overkoepelend begrip gebruikt voor een verbinding met een figuurlijke betekenis.

Een gezegde is een vaste verbinding van woorden met een figuurlijke betekenis, die geen werkwoord bevat en dus op zichzelf nooit een zin vormt. Bijvoorbeeld: met hart en ziel, een open deur, een vrolijke frans.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dankuuu je hebt mij echt gered

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding