zij is pleitbezorgster van een oplossing. Mag je ook zeggen pleitbezorger?

met andere woorden moet een woord het geslacht van het onderwerp volgen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Antoni
5 jaar geleden
Ik zou eerder kiezen voor "pleitbezorger" dan voor "pleitbezorgster". Het woord "pleitbezorgster" komt maar weinig voor en zal m.i. voor de meeste lezers even opvallen en daardoor voor hen het lezen van de tekst vertragen.

Het beste antwoord

Ja, je mag ook pleitbezorger zeggen.
Voor de meeste beroepen geldt de mannelijke vorm als neutraal. De vuistregel is dat de mannelijke vorm wordt gebruikt, wanneer het er niet toe doet of persoon een man of vrouw is. Dit geldt voor de meeste beroepen.
Een woord hoeft in dit geval dus niet het geslacht van het onderwerp te volgen.
Uitzonderingen worden gevormd door beroepen, waarin het vrouwelijke aspect traditioneel doorklinkt (stewardess, boerin, serveerster) en waar het raar zou klinken als de mannelijke versie gebruikt wordt. Bekende voorbeelden zijn koningin, actrice en zangeres. Sommige beroepen (verpleegster, vroedvrouw, lerares) hebben nieuwe benamingen gekregen: verpleegkundige, verloskundige, leerkracht, die voor beide geslachten bruikbaar zijn.
Toegevoegd op 09 mei 2018 12:21: tekst
SimonV