Wat betekent het woord "woke"? Is dit straattaal?

Waar moet dit op duiden en waar komt dit vandaan?

2 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Castle
2 jaar geleden
Het is een Amerikaanse term. Dit zijn mensen die bij elk gevoel van onrecht (discriminatie, seksisme, etc) zich uit willen spreken. Veelal nemen ze ook acties door te demonstreren, tegenstanders buitenspel willen zetten door ze het spreken onmogelijk te maken. Ook het op de persoon spelen om die in diskrediet te brengen. Ze gebruiken hiervoor andere termen voor hun tegenstanders zoals zij hebben 'Free speech' en de tegenstanders hebben 'hate speech'.
LeonardN
2 jaar geleden
Tegenstanders noemen ze nazi's en nazi's mogen op de bek geslagen worden, dat is overigens dan geen geweld. Als iemand iets tegen hun zin zegt is dat wel geweld. Interessante docu over wat een paar jaar geleden op Evergreen gebeurde.
https://youtu.be/FH2WeWgcSMk

Antwoorden (1)

Woke is een term uit de Afrikaans-Amerikaanse cultuur", zegt Weyns. "Het is een verbastering van "awakening". Je wordt wakker, je bewustzijn is verscherpt. Met die term klopte de Afrikaans-Amerikaanse gemeenschap zich op de borst en maakte ze zich sterk dat ze zich niet meer zou laten rollen. Het moest gedaan zijn de tweede viool te spelen, ze zou racisme niet meer pikken. Overal waar het opdook, zou ze het aanmerken, zich verzetten en gelijkgezinden aanporren hetzelfde te doen."

"Woke heeft zich gaandeweg verspreid en duikt nu overal op waar sprake is van het grote probleem van klimaatverandering of van de verschillende grote problemen van minderheden die in het verleden belachelijk zijn gemaakt, zijn uitgesloten of zijn gediscrimineerd. Als je dat samenneemt, heb je de aandachtspunten van de woke community."
fremar
2 jaar geleden
Edraket
2 jaar geleden
Dit woke-gebeuren gaat veel verder dan u aangeeft, en is mijns inziens een gevaarlijke ontwikkeling.
Hierbij wordt de gelijkheid van mensen, zoals verwoord door Dominee Martin Luther King in zijn +I Had a Dream+ toespraak ontkent, en er wordt daarvoor een andere gelijkheid in de plaats gesteld. Feiten die de woke-aanhangers niet welgevallig zijn mogen tegenwoordig om meerder universiteiten niet worden besproken, en zijn onderhevig aan censuur.
Sprekers die niet de woke standpunten onderschrijven worden geboycot of het spreken wordt hun onmogelijk gemaakt. https://www.folia.nl/actueel/149358/een-links-bolwerk-vol-wokies-hoe-wakker-is-de-uva-nu-echt
LeonardN
2 jaar geleden
-min Dit antwoord neemt inderdaad niks mee van hoe gevaarlijk en dwingend deze beweging is, vooral in de VS.