Wat is een 'loaded presumption' en wat is een 'evasive presumption'?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Hoe kom je aan deze "begrippen"?

Antwoorden (1)

Een 'loaded presumption' of een complexe vraagfout is een vraag die een controversiële of ongerechtvaardigde aanname bevat (bijvoorbeeld een vermoeden van schuld).
("Jij was op de plaats delict, dus jij zult de dader we zijn, of niet ?")

Bij een 'evasive presumption' probeert men juist de (opgedrongen ?) aanname te vermijden.
(Waar was jij gisteren tussen 10.00u en 12.00u ?")
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt!..
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zou graag een bron zien waar de begrippen in voorkomen. Vooral de "evasive presumption" lijkt me een onbestaand begrip, loaded presumption een soort pleonasme.