waar kom de uitdrukking 'de dans ontspringen' vandaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Goeie vraag!
Ik kom op het volgende uit:
De dodendans of danse macabre is een thema dat al eeuwenlang voorkomt in de westerse cultuur (met name de schilderkunst) en dat waarschijnlijk zijn oorsprong vond in Frankrijk. De dood was in de late Middeleeuwen sterk in het bewustzijn van de mensen aanwezig maar het danse-macabre-thema lijkt vrij plotseling te ontstaan en is waarschijnlijk ontstaan als gevolg van de zwarte dood. Deze voorstelling had vaak een didactisch doel, waarbij gewezen werd op het zinloze van onderscheidingen van sociale rang in het aangezicht van de dood, en mensen voorgehouden werd dat dat ze zich tijdens hun drukke wereldse bezigheden bewust dienden te blijven van de onvermijdelijkheid van de dood.
Op schilderingen ziet men den dood dansende, terwijl hij menschen van alle standen, niemand uitgezonderd, uitnoodigt mee te springen. Van den paus en den keizer tot den kluizenaar en den geringsten burger toe, allen moeten aan den dans; niemand kan dat gevaar ontspringen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Men kan dans hier opvatten in de betekenis van strijd of in die van dodendans. Van dit laatste werden in de middeleeuwen voorstellingen aangetroffen op muren van kerkhoven, met name op de muren van een doodkapel zoals die nu nog in Lubeck en Bazel te zien is. Op die schilderingen ziet men de dood dansen terwijl hij mensen van alle standen - niemand uitgezonderd - uitnodigt mee te springen. Van paus en keizer tot kluizenaar en geringste burger toe, iedereen moet meedoen aan die dans. Niemand kan dat gevaar ontlopen.
Amadea