Een woord voor personen die een voorkeur hebben voor vriendschap met mensen van hetzelfde geslacht?

Bestaat er een woord dat mensen omschrijft die een voorkeur hebben tot vriendschap met mensen van hetzelfde geslacht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Amadea
6 jaar geleden
Dat is zoals het normaal gaat. Vrouwen hebben vriendinnen en mannen hebben vrienden. Dat heeft niet met liefde te maken, -filie, maar met vriendschap: amicitia.
jc54
6 jaar geleden
Moet daar een speciaal woord voor zijn? Zo ja, hoe kom je daarbij? Ik ga er vanuit dat je ooit iets gehoord of gelezen hebt hierover, omdat je deze vraag (in een andere vorm) al eerder gesteld hebt.

Antwoorden (1)

Homosociaal.

Een persoon (of diens gedrag) wordt homosociaal genoemd indien deze man of vrouw zijn sociale contacten verkiest en zoekt met mensen van hetzelfde geslacht.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel. Deze zoektocht heeft maanden geduurd!