Waarom schrijf je: 'de kat krabde mijn hand kapot' met een d?

en niet krabte met een T? want krabte is toch de persoonsvorm in deze zin?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
6.3K
Amadea
6 jaar geleden
Vanwege het kofschip.

Het beste antwoord

Op school leer je dat woorden die eindigen op een letter uit het woord: 't KOFSCHIP een 't' als volgende letter krijgen en alle overige krijgen dus een'd' als volgende letter. Dus is het woord inderdaad: 'Krabde' Stel dat het woord zou zijn krappen (dat niet bestaat) dat zou de vervoeging krapTE zijn.
Groet,
Ton
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Computoon
6 jaar geleden
Inderdaad. Het is "krabde" omdat de stam "krab" is en de "b" niet in 't kofschip staat. Het lastige is natuurlijk dat de stam uitgesproken wordt als "krap" waardoor je op het gehoor -te zou verwachten "Schrobben" is er ook zo een. (schrobde-geschrobt). Of "dubben" (dubde-gedubt).
Leuk voer voor dictees.
Computoon
6 jaar geleden
Doe ik het zelf nog fout ook :-)..Schrobben-schrobde-geschrobd uiteraard. En dubben-dubde-gedubd.