Het Zweeds heeft maar een paar leenwoorden aan het Nederlands gegeven. Knäckebröd is bij ons bekend sinds 1948. Het allerbekendste Zweedse woord is echter ombudsman, in het Zweeds ook kortweg ombud.
De ombudsman is omstreeks 1960 voor het eerst buiten Scandinavië opgedoken.
In Zweden is een ombudsman een afgevaardigde of zaakwaarnemer van een bepaalde groep, bijvoorbeeld een vakbond. Hij behartigt de belangen van de groep.

Het woord bestond in het Zweeds al in de Middeleeuwen; het is een samenstelling van om ‘over, betreffende’, bjuda ‘vragen, verzoeken, (aan)bieden’ en man ‘persoon’. De functie van ombudsman dateert in Zweden van 1809, toen door het Zweedse parlement procureurs-generaal bij Justitie en het leger werden aangesteld die justitieombudsman en militieombudsman werden genoemd. Bij deze onafhankelijke ambtenaren konden burgers terecht wanneer zij klachten hadden over de overheid. De justitieombudsman is in Zweden nog steeds een begrip, de militieombudsman is inmiddels verdwenen. De dienst van ombudsman werd eerst in de andere Scandinavische landen overgenomen: in Finland in 1919, in Denemarken in 1954 en in Noorwegen pas in 1962.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx!

Andere antwoorden (2)

Het woord ombudsman stamt uit het Zweeds, waarin het zoiets betekent als vertegenwoordiger. Het komt oorspronkelijk van het Oudnoords umbuds man. Het eerste Zweedse gebruik dateert uit 1552.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ombudsman of ombudsvrouw is een ambtenaar die de taak heeft om als onpartijdige instantie klachten van individuele burgers tegen de overheid, instellingen en bedrijven te onderzoeken. Het woord ombudsman stamt uit het Zweeds, waarin het zoiets betekent als vertegenwoordiger. Het komt oorspronkelijk van het Oudnoords umbuds man. Het eerste Zweedse gebruik dateert uit 1552.