Waarom schrijf je zoals is bedoeld met een D?

En niet zoals is bedoeld met een t ( bedoelt) kan iemand mij dat uitleggen want snap de taalregel echt niet. Nederlands is ook niet mijn moedertaal

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
127.2K

Het beste antwoord

Daarvoor moet je inzicht hebben in de zin.

"Bedoeld" is hier een voltooid deelwoord. Net als "gemaakt" in "dat is gemaakt". Net als "verbrand" in "dat is verbrand".

Hoe weet je dan dat het een -d moet zijn achteraan? Omdat je voor de spelling van een voltooid deelwoord moet kijken naar de verleden tijd. Het is "bedoelde" en daarom "Zoals is bedoeld" of "Ik heb het zo bedoeld" met een -d. Bij "maken" zeg je "maakte" in de verleden tijd dus ook "Ik heb gemaakt" met een -t.

Dan is de vraag: hoe kun je zien dat het voltooide tijd is? Dat kun je zien aan de zin. De voltooide tijd heeft een hulpwerkwoord nodig. Daarvan zijn er 3: hebben/zijn/worden. En het woord "is" komt van het werkwoord zijn.
Drie voorbeelden:
Ik heb (van "hebben") het zo bedoeld.
Het was (van "zijn") zo bedoeld
Het wordt (van "worden") zo bedoeld.
Dus omdat het voltooide tijd is EN we "bedoelde" zeggen in de verleden tijd is het ook "bedoeld" in de voltooide tijd. Dit gaat voor alle "zwakke" werkwoorden op. Typte-getypt. Herhaalde-herhaald. Ontdekte-ontdekt.

Die regel geldt alleen voor de voltooide tijd. Dus niet in zinnen als:
"Dat bedoelt hij niet". Want hierin komt geen hulpwerkwoord voor. En dan geldt gewoon het rijtje: ik bedoel, jij bedoelt, hij bedoelt, wij bedoelen enz.
Net als: ik maak, jij maakt enz.

Er is dus een verschil tussen:
"De klant betaalt niet" (uit het standaardrijtje van de tegenwoordige tijd) en
"De klant heeft niet betaald" (voltooide tijd. En dan met -d omdat we "betaalde" zeggen in de verleden tijd.

Grote groepen, zelfs universitair opgeleide, Nederlanders hebben dat verschil na jarenlang onderwijs nog steeds niet door dus schaam je niet :-)
Ik kom nog steeds teksten tegen van mensen die beter moeten weten met zinnen als "Dat betekend dat we dit of dat moeten doen" of "de klant betaald niet".
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw reactie. Het is mij nu veel duidelijker. Ik heb alleen ook begrepen dat er naar 't KOFSCHIP moet worden gekeken en dit brengt verwarring .
1.In De Bilt zijn drie levensgrote bronzen beelden geroofd.
2.In De Bilt zijn drie levensgrote bronzen beelden gerooft. Ik heb begrepen dat het eerste optie is, alleen stam is roof met een f en dat komt in kofschip voor dus zou ik zeggen met een t.
Weet u misschien waarom het met een d is?
Computoon
6 jaar geleden
Ja. Je moet voor de verleden tijd van de zwakke werkwoorden inderdaad naar 't kofschip kijken om vast te stellen of er -te(n) of -de(n) na de stam komt. De stam van "roven" is "roov". De "v" komt niet in 't kofschip voor en daarom komt er -de na de stam en dus ook -d als laatste letter van het voltooid deelwoord. Maar nu het probleem. Er is een spellingregel dat we nooit een -v schrijven aan het eind van een stam. De uitspraak is "roof" en we schrijven dat ook zo. De stam verandert daar echter niet door, die blijft "roov" want het werkwoord is "roven" en niet "rofen". Hetzelfde verschijnsel doet zich voor bij werkwoorden met een z. Denk aan "verhuizen". Daarvan is de stam "verhuiz". De "z" zit niet in 't kofschip dus het is "de" in de verleden tijd en dus ook -d als laatste letter van het voltooid deelwoord. En nu get probleem: er is een spellingregel dat we nooit een -z schrijven aan het eind van een stam. Dat wordt een -s, net als in de uitspraak. De stam verandert er niet door, die blijft "verhuiz", al spellen we dat anders. Dus "ik verhuis-ik verhuisde-ik ben verhuisd" Dus roven - stam ROOV - dus DE.
Spelling: roof-roofde-geroofd Dus verhuizen -stam VERHUIZ - dus DE
Spelling: verhuis-verhuisde-verhuisd Dit zijn van die geniepige dingen :-)

Andere antwoorden (1)

Omdat 'bedoeld' in dit geval het voltooid deelwoord is, in plaats van dat het in de tegenwoordige tijd staat (want dan krijgt de stam er een t bij).
Als je niet weet of het voltooid deelwoord op een -t of een -d eindigt, dan kun je het langer maken in de verleden tijd. Het is "het is zo bedoeld" (omdat hij dat bedoelde).
Amadea