Waarom wordt de ''ch'' soms als ''sj'' uitgesproken en soms als "g"?

Chevrolet (automerk) spreek je uit met "sj". Chemicalien
spreek je uit met "g".

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chevrolet is Frans, dus is de uitspraak sowieso al anders...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frans?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je opmerking maar ik dacht eigenlijk dat Chevrolet een amerikaans automerk was. Het antwoord van Pelle is goed gemotiveerd en lijkt mij juist hoewel jouw antwoord feitelijk op hetzelfde neerkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is alleen geen antwoord van Pelle?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reactie svdongen: goed opgemerkt. Op de reactie van Pelle is kennelijk gereageerd en is weggehaald (misschien omdat het antwoord niet aan de officiële richtlijnen voldeed). Ik heb weer wat geleerd. Niet zo snel een naam noemen als ik reageer.

Het beste antwoord

De ch komt vanuit verschillende talen het Nederlands binnen. Het neemt meestal de uitspraak van de taal van oorsprong mee. In Engelse woorden is het dus meestal een tsj: check bijvoorbeeld. In Franse woorden is het dan sj (champignon). De ch werd in het Grieks uitgesproken als een harde g, zoals in chemicaliën (daarom noemen sommige Christenen zichzelf Gristenen), maar komt meestal via het Latijn en dan wordt het een k-klank.
Chevrolet heeft de Franse uitspraak, ook al is het een Amerikaans automerk: het is genoemd naar de Zwitser (Franssprekend) Louis Chevrolet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je Chevrolet en Chemicals op zijn Engels uitspreekt, dan is het wel hetzelfde. Het is dus ook deels aan taal gerelateerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij niet helemaal waar. Chevrolet in het engels wordt min of meer uitgesproken met "sj" terwijl chemicals
in het engels wordt uitgesproken met een "k". Zie link vwb chevrolet
http://nl.forvo.com/word/chevrolet_aveo_gti/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd. Ik weet ook niet hoe ik erbij kwam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sjemicals! En Kevrolets! Wel heel leuk gevonden... maar helaas fout....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, idd... Ik weet ook niet hoe ik het had