aanhalingstekens bij "dier/ sporter van 2018" "jaar van het water" of niet?

Als ik een zin heb zoals: 2018 is uitgeroepen tot "jaar van het water".
In 2011 was de berk de "boom van het jaar".

...zou ik altijd (als Duitser) aanhalingstekens gebruiken om dit duidelijk als vaststaande uitdrukking te kenmerken. Is dat in Nederland helemaal niet zo? Voor mij als buitenlander is een zin met tekens veel sneller en helderder te lezen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.5K
LeonardN
6 jaar geleden
Ook in het Duits lijkt dit niet zo vaak aangehouden te worden:
https://www.google.nl/search?q=sportler+des+jahres&num=20&source=lnms&tbm=nws&sa (zelfde situatie als in het Nederlands wellicht, kan duidelijkheid scheppen, is geen harde regel)

Antwoorden (2)

Als je in het Nederlands de titel van iets op deze manier weer wilt geven, gebruik je enkele aanhalingstekens, dus 'Jaarvan hetwater'. Dubbele aanhalingstekens gebruik je alleen als je de letterlijke tekst van iemand citeert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is dit niet echt een 'harde' regel; ook bij citaten kom je steeds meer enkele aanhalingstekens tegen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor alle duidelijkheid: de regels voor enkele aanhalingstekens zijn wel eenduidig, voor dubbele minder. In jouw voorbeelden moeten het dus enkele aanhalingstekens zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Maar is het überhaupt van toepassing op dergelijke titels? Ik zie het niet of nauwelijks.
https://www.google.nl/search?num=20&biw=1920&bih=1094&ei=Zzl0WvPaCYzSkwW77K_ABw&q=sportman+van+het+jaar&oq=sportman+v&gs_l=
of
https://www.trouw.nl/zoeken/ Bij boektitels zie ik het wel:
https://www.trouw.nl/cultuur/waar-is-het-experiment-toch-gebleven-~a3aa9085/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij het soort titels dat VS als voorbeeld geeft zie ik het af en toe; is idd niet gebruikelijk, maar als je het op die manier doet, zijn het dus enkele aanhalingstekens.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry het gaat mij er helemaal niet over enkele of dubbele aahalingstekens. Ik heb op mijn toetsenbord moeite met de enkele, daarom had ik de dubbele. (maar desondanks bedankt voor de uitleg) Het gaat erover OF je deze vaststaande uitdrukkingen kenmerkt of niet.
LeonardN
6 jaar geleden
"Een cursus kan ook on-line en zonder menselijke leraar (maar wel via lesmateriaal) gevolgd worden." Dat is op NL-toetsenborden met internationale indeling dezelfde knop, maar dan zonder shift. "=shift ' Echter die komt pas tevoorschijn als je op spatie drukt. Dit omdat het ook de methode is om een é te maken. Je kan dus doortypen als je geen klinker maakt 'zo' maar als je 'een' schrijft moet je spatie indrukken voor je de e krijgt en dubbele spatie na de laatste. Als je een Duits Qwertz-keyboard gebruikt kan dat heel anders zijn. Hier nog meer tekens waarvoor dat geldt:
https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/internet/vraag/638819/streepje-rechts-klinker
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN, de " en ' komen ook te voorschijn als je op een letter- of cijfertoets drukt, hoeft niet per se spatie te zijn; dit even ter aanvulling, dit scheelt een hoop spaties verwijdern ;-)
LeonardN
6 jaar geleden
Dat leg ik ook uit:
Je kan dus doortypen als je geen klinker maakt ‘zo’ maar als je ‘een’ schrijft moet je spatie indrukken voor je de e krijgt en dubbele spatie na de laatste. Maar je moet het dus niet doen bij een klinker, dan krijg je: éen'
LeonardN
6 jaar geleden
*verkeerde knip en plak zie ik nu.
tweede reactie van mij had moeten beginnen met:
"Ik heb op mijn toetsenbord moeite met de enkele, daarom had ik de dubbele"
Dat is men in Nederland inderdaad niet gewend, het is zeker geen regel of anders een die zelden wordt toegepast. Aan de andere kant zal niemand het je kwalijk nemen en het vergelijk trekken met boektitels, krantnamen en dergelijke.

Als je het dan doet inderdaad met enkele aanhalingstekens.