Hoe kun je het beste een interview openen?

Nieuw in het vak van interviewen.
Opzoek naar goede en leuke manieren om een interview te openen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
10.1K

Het beste antwoord

Voor zover je dat nog niet gedaan hebt, zelf gedaan hebt, is het zaak dat je je op de correcte manier voorstelt : ik ben Sophie van Straten van ... wijkblad Het Nieuws. Graag wil ik een paar vragen stellen over .... de nieuwe neus van de Minister President en gelijk van U weten of deze inmiddels nog een specifieke richting op staat?

Nou dit is dus een flauw grapje, maar dat is wel de KERN van een goede en leuke manier om een interview te beginnen.

Mensen , hoe geroutineerd ze ook zijn , zijn nooit echt op hun gemak , dus een beetje gestresst / gespannen en worden door zo'n benadering wat losser. Zijn daardoor ook wat minder op hun qui vive...

Probeer het maar om je heen. Als je iemand benaderd op een vriendelijke manier [altijd beleefd natuurlijk] met een grapje dan is de TOON GEZET en weet de geïnterviewde ook dat het geen gezeur/serieuse bedoening wordt.

Succes Sophie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, heel goed. Dank je wel voor je tips.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (2)

Je begint het gesprek met het uitleggen van het doel: wat je hoopt te weten te komen. Bij bijvoorbeeld een exit-interview wil je iemands beweegredenen om te vertrekken, achterhalen. Vervolgens stel je de gesprekstijd vast en in het geval van een meer ‘open’ gesprek, bepaal je de thema’s die aan de orde komen. Je begint het interview met een open vraag: een vraag die je niet kan beantwoorden met ja of nee.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, ook deze tip helpt mij weer een stapje verder.
ik doe veel interviews. en begin altijd met het bedanken dat die persoon tijd heeft gemaakt. Want dat is het, je vraagt tijd van ze. En ik vraag of ze nerveus zijn/ zich voorbereid hebben enz. om alvast het ijs te ontdooien. Wellicht zeggen ze iets waar je later in het interview ook vragen over kunt stellen.