Hoe zit het met het woordje snoepje?

Snoepje is eigenlijk een verklein woord, alleen
- wat is het enkelvoud van snoep?
- wat is het meervoud van snoep?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Enkelvoud van snoep is snoepje, dit is dus geen verklein woord maar het zelfstandig naamwoord.

Meervoud van snoepje is snoepjes.

Verscheidene soorten snoepjes valt onder de verzamelnaam snoep.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat is er niet? (zie: http://www.kunstbus.nl/woordenboek/sn/snoep.html) en dan het tabelletje rechts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Snoep=snoep.

Hetzelfde heb je in engels met het woord schaap (Sheep).
One sheep, two sheep and a little sheep (ook wel lamb genoemd trouwens).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is niet helemaal hetzelfde. Bij het Engelse woord 'sheep' is het meervoud hetzelfde als het enkelvoud. (One sheep, two sheep). Het woord 'snoep' heeft überhaupt geen enkelvoud en meervoud, het is niet 'één snoep', 'twee snoep', maar gewoon 'snoep'.
-snoep
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is er niet. Net als bijvoorbeeld 'melk'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
snoep is een verzamelnaam op zich.
Onder te verdelen in : drop, pepermunt, vul maar in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een snoepje is het enkelvoud, snoepjes is het meervoud.

Snoep is een verzamelnaam. Hier is geen enkel-, of meervoud van omdat snoep niet telbaar is. Je hebt niet 1 snoep, 2 snoep. Wel heb je 1 snoepje, 2 snoepjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is bijvoorbeeld ook geen enkelvoud van mazelen, hersenen en hurken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is wel een werkwoord snoepen. Het enkelvoud is snoep, het meervoud snoepen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Snoep is een verzamelnaam voor 'lekkernijen'. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld: graan. Daar is er niet 1 van, graan is een heleboel van iets (in dit geval graankorrels).
Snoep is dus kortgezegd een ander woord voor lekkernijen, en het klinkt ook nog eens makkelijker en leuker voor de kids!