Omdat iemand die naam heeft verzonnen. Gebruikers hebben dat over genomen en toen werd het opgenomen in het woordenboek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de scheepvaart worden al lang logboeken bij gehouden. De log is een meetinstrument waarmee de snelheid en/of afgelegde weg van een vaartuig, door het water of ten opzichte van een bepaalde plaats op het water-oppervlak de gemeten kan worden. De log wordt al gebruikt sinds de middeleeuwen. Het is een plankje met een koord waar knopen aan zitten. Het plankje werd overboord gegooid en later weer binnengehaald. Aan het aantal knopen die men telde kon men zijn snelheid berekenen. Vandaar dat snelheid nu nog steeds in 'knopen' wordt uitgedrukt. (bron Wikipedia) Deze info werd dan in een logbook bijgehouden. Nou heb ik zelf ook weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord log komt uit het Engels. Oorspronkelijk was een log een stuk hout, plankje of gewoon onbewerkt hout (= letterlijk "log" in het Engels), waarmee een koord met knopen werd gebonden waar vervolgens de snelheid van schepen werd gemeten.

De snelheid en andere zaken werden genoteerd in een boek, dat analoog daaraan een logboek werd genoemd, of ook wel scheepslog, of gewoon simpelweg log.

Het woord log is later ook voor andere dingen gebruikt gaan worden, waarbij zaken moesten worden bijgehouden.