Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er INHOUDELIJK verschil tussen "ik ben jarig" en "Het is mijn verjaardag" ?

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat "het is mijn verjaardag" iets suggereert dat je het viert, terwijl "ik ben jarig" wat neutraler lijkt.
"Ik ben jarig" is ook niet letterlijk te vertalen in het Engels en "Het is mijn verjaardag wel"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee, er is geen inhoudelijk verschil.

Je zegt zelf al dat het een gevoelsmatig verschil kan zijn, maar gevoelsmatig
is natuurlijk heel persoonlijk.
Dat wil zeggen dat niet iedereen hetzelfde voelt..........

Maar de betekenis is hetzelfde.

Overigens zeg je in het Engels: Het is mijn geboortedag. (birthday).
Dus die vergelijking gaat niet op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik ben het hiermee eens. Een verjaar-dag is simpelweg een dag waarop iets (of een persoon) 'verjaart'. (natuurlijk in de algemene betekenis van het woord, niet in de bijzondere betekenis van 'dit misdrijf verjaart na 20 jaar'). Of je ervoor kiest om iets ter gelegenheid van je verjaardag te dóen, dus of je je verjaardag VIERT, is dan een tweede. Zo gezien zou je de suggestie zelfs nog kunnen omdraaien: 'het is mijn verjaardag' (= de datum die het vandaag is is toevallig precies x jaar na mijn geboorte, maar ik doe er verder niets mee)
'Ik ben jarig' (= ik betrek dit ook echt op mijzelf, ik vind het 'belangrijk'). Ik zeg niet dat het zo ìs, ik geef enkel de mogelijkheid aan :)
Ja, "het is mijn verjaardag (vandaag)" laat geen twijfel bestaan wat er bedoeld wordt. "Ik ben jarig" kan je ook zeggen als je heel blij bent in het algemeen. Vergelijk ook "(dan) ben ik nog NIET jarig!"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hm... Meestal betekent het hetzelfde, maar er kan wel een verschil zijn.
"Ik ben jarig" is maar een dag per jaar. Maar je kunt wel je verjaardag op een andere dag vieren. Bijvoorbeeld : je bent op donderdag jarig, maar nodigt vrienden en familie uit op zaterdag. Dan kun je wel op zaterdag zeggen: het is mijn verjaardag, dus ik heb voor taart gezorgd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dan zeg je: ik vier mijn verjaardag op zaterdag. Die dag is echter jouw verjaardag niet, want die was op donderdag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding