Hoe wordt genoemd in het Nederlands een man (geen vrouw) die nooit seks gehad heeft? Heeft dat woord de schakering van een spottende opmerking?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Erna55
6 jaar geleden
De term voor mannen en vrouwen is : maagd.

Antwoorden (1)

Knaap of maagd. En in de context kan dat idd als spottend ervaren of bedoeld worden. Knaap wordt zelden gebruikt, men spreekt eerder van maagd.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus ! Opm.:
"maagd" wordt inderdaad ook vaak gebruikt voor een jongen, maar het is wel een fout gebruik !
LeonardN
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beugelbeha Ach ja, ik ben daar (dankzij GV) op terug aan het komen. Enkel met veelvuldig " onjuist" gebruik van taalbegrippen. Taal is geen wiskunde. Wat tot vreemde situaties kan leiden en allerlei spraakverwarring (in Wiskunde kan dat ook, zolang je erover praat, maar als je een formule opkalkt wordt alles duidelijk). De betekenis van een set tekens in taal is namelijk aan verandering onderhevig. Maagd betekende vroeger, ongetrouwde (dienst)meid. Door de andere rol van vrouwen in de maatschappij (dienstmeid of baarvrouw naar gelijkwaardig persoon) is ook de term maagd aan het verschuiven en heeft veel meer nu met "nog geen seks gehad" te maken. Aangezien man en vrouw gelijk zijn en religie hier haast weg is de uitleg dat het enkel op vrouwen slaat niet meer zo van belang.
Antoni
6 jaar geleden
Wat heeft https://nl.wikipedia.org/wiki/Beugelbeha te maken met de rest van je reactie, @LeonardN?
LeonardN
6 jaar geleden
LoL, helemaal niks, :D zit hier echt te snikken van het lachen. Maar het ding is, heb vaak meerdere tabs openstaan met vragen/antwoorden en websites die ik ga linken als antwoord of reacties. De andere vraag waar de link wel op zijn goede plek is aangekomen:
https://www.startpagina.nl/v/winkelen/mode/vraag/638588/betekent-bikini-wire-free