Hoe noem je het geluid van verkeer in de verte of het gestadig regenen,waaien?

Ik weet dat er een verzamelnaam voor is , maar kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Omgevings geluiden?

Antwoorden (3)

Meestal klinkt dat als ruisen.

De geluid van de wind van vandaag voldoet niet echt aan die term, maar dat is dan ook geen 'waaien' maar 'stormen'. Momenteel buldert de wind hier rond het huis, maar de regent ruist.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Regen kan ook 'druppelen' maar ik denk inderdaad dat de vragensteller hier op zoek is naar 'ruisen'.
(+)
Bordensteker
6 jaar geleden
+
En om @miepje49 te overtuigen: bedoel je soms ‘roze ruis’?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roze_ruis .
Inekez1
6 jaar geleden
Het geluid van 'ruis' is niet perse het geluid van ruisen. Ruis is 'verstoring' en dat kan ook behoorlijk hard en irritant zijn (zoals o.a. bij de roze ruis). Ruisen als werkwoord is over het algemeen zachter. Wat het gemeen heeft, is dat het een eentonig en ondefinieerbaar geluid is.
Ik zou dat niet ruisen maar druisen noemen.
6 jaar geleden
Je zou het 'suizen' kunnen noemen. Het suist in je oren.... Het verkeer suist of zoeft voorbij in de verte.... verkeer ruist niet direct.

Wind en regen kunnen dan weer wél ook ruisen, maar je hoort vooral het ruisen of ritselen van de bladeren door de wind in de bomen. Een gestadige regenstroom of het zacht ruisen van de wind die constant door de bomen waait, zijn eigenlijk de enige geluiden waar 'ruisen' bijhoort. Ook het water in een beekje kan ruisen.... ruisen is een constant zacht, eentonig geluid.
amc
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"ruisen is een constant zacht, eentonig geluid."
Dat klopt. Maar ook verkeer in de verte kan een zacht eentonig geluid veroorzaken. Vooral als er veel auto's zijn die allemaal evenveel geluid maken, dan wordt dat op afstand als één ruis gehoord. Als er weinig auto's zijn en je hoort af en toe een auto, dan is het suizen. De klank is vrijwel gelijk, maar suizen is korter. Zoals je zelf ook aangeeft: het verkeer suist voorbij. Dat hoor je als je dicht bij de weg staat en de afzonderlijke auto's voorbij hoort komen. Sta je verderaf en is er geen verschil meer hoorbaar tussen de ene en de andere auto, dan is het ruisen.
amc
6 jaar geleden
"de klank is vrijwel gelijk maar suizen is korter" stel jij, maar ik kan het daar niet direct mee eens zijn.
Suizen is niet per definitie korter......heb maar eens 'Tinitus' ook wel oorsuizen genoemd.....het constante hoge suizen of piepen in je oren......Je kunt er helemaal gek van worden én het kan zomaar levenslang duren!