Hoe kort ik "hoofdletters en kleine letters" af ?

Ik ben geneigd te schrijven "Hoofd- en kleine letters".

Maar mijn probleem is dat in het ene geval "letters" een onderdeel is van het woord "hoofdletters" maar in het tweede geval is dat bij "kleine letters' een zelfstandig woord.

Het is dus niet zoals bij "Fiets- en voetpad" waarbij "pad" in beide gevallen een deel van beide woorden is.

Het is ook niet hetzelfde als "Lieve en stoute kinderen" waar géén streepje gebruikt wordt omdat "kinderen" een zelfstandig woord is.

Maar het is, of lijkt, wél een combinatie van die twee.

Hoe wordt dit grammaticaal juist geschreven ?

Het beste antwoord

Volgens Schrijfwijzer is "hoofd- en kleine letters" weliswaar gangbaar, maar onjuist.
Dat wordt duidelijk aan de hand van de volgende vreemd ogende analogie: ijs- en bruine beren.
In dit geval dien je "kleine en hoofdletters" te schrijven.

Een weglatingsteken wordt gebruikt om aan te duiden dat een woorddeel is weggelaten dat voorkomt in een volgend of voorafgaand woord.
Voor het weglatingsteken gelden twee voorwaarden:
1. het weggelaten deel moet een woorddeel zijn
2. het als gelijkwaardig bedoelde tweede lid moet een woorddeel zijn.
SimonV
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Een verklaring én een goede schrijfwijze. Super ! Bedankt !
Amadea
6 jaar geleden
Maar hoe schrijf je dan "ijs- en bruine beren"?
SimonV
6 jaar geleden
Volgens dezelfde regel: Bruine en ijsberen.